ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

اخلاق انتخابات

دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۸ ق.ظ

عباس سهراب زاده/ دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی/ استادیار دانشگاه پیام نور

سلسله بحث های اخلاق انتخابات

1- مفهوم اخلاق انتخابات و رابطه آن با اخلاق در سیاست ...

اصطلاح اخلاق انتخابات مفهوم جدیدی نیست و تقریباً همزاد با خود واژه انتخابات است. اخلاق در معنای عام آن بدون هیچگونه پیشوند و پسوندی به فراخور وام­گیری از ادیان الهی یا مکاتب بشری و فلسفه­های اخلاقی معانی متفاوتی دارد اما می­توان یک گزاره را که اغلب فلاسفه اخلاق آن را به عنوان قاعده طلایی اخلاق پذیرفته­اند شاه بیت همه مباحث پیرامون اخلاق دانست و آن توصیه ای است  اخلاقی ،که با قرائت های مختلف در دین اسلام آمده است و می­فرماید "آنچه برای خویش می­پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی­پسندی برای دیگران نیز مپسند". اما اخلاق در معنای خاص و همراه با پسوندهایی از قبیل شغل، هنر، کارویژه و ... همچون اخلاق انتخابات می­تواند دربرگیرنده بینش، رفتار و حتی سازوکار باشد از این­رو وقتی سخن از اخلاق انتخابات گفته می‌شود مقصود نوع نگاه به انتخابات، رفتارهای انتخاباتی و سازوکارهایی است که یک کاندیدا یا طرفداران او در انتخابات برای جلب رأی دیگران اتخاذ می­کنند. اما رابطه اخلاق انتخابات با اخلاق در سیاست یا اخلاق سیاسی می­تواند به تعبیر فلاسفه رابطه "عموم و خصوص من وجه" باشد.اکنون  اگر بپذیریم در جوامع مردمسالار، انتخابات مؤثرترین بخش رفتار سیاسی جامعه و نظام سیاسی در تعیین برنامه­ها، خط مشی­ها، اهداف و آرمان­های آنها در همه حوزه­ها ، دست کم برای یک برهه زمانی مشخص است پس می­توان گفت اخلاق در انتخابات نیز بخش مهمی از اخلاق سیاسی است اما متأسفانه میان اخلاق و سیاست یک تنافر معنایی تاریخی وجود دارد. دلیل این تنافر نیز در ذات این دو واژه نیست بلکه دلیل اصلی آن عملکرد سیاستمداران در طول تاریخ و عدم پایبندی آنها به اصول اخلاقی است که سبب شده است در نگاه عموم و حتی برخی از اندیشمندان نتوان بین اخلاق و سیاست اجتماع صادقه ایجاد کرد و دست کم دروغ را به عنوان یک امر مذموم و غیر اخلاقی در رفتار سیاسی لازم بپندارند. سرآمد این نوع نگاه به اخلاق در سیاست ماکیاولی اندیشمند ایتالیایی است که در کتاب شهریار چنین رفتاری را برای پادشاه لازم و ضروری می­داند و توجیه او نیز حفظ سلطنت و حکومت به هر قیمتی حتی دروغ و سایر رفتارهای غیراخلاقی است. من پاسخ به نوع نگاه ماکیاول و طرفداران او  در توجیه به کار بردن دروغ  در سیاست را در یک بیت شعر فارسی پیدا کرده­ام و آن  این است که"هر راست نشاید گفت * جز راست نباید گفت"

اما در این بحث چنانکه پیش­تر گفته شد هدف، بیشتر بررسی نوع نگاه به انتخابات و رفتارها و سازوکارهای انتخاباتی است تا اخلاق به معنای عام آن.

2- چه عواملی را می­توان باعث فساد در انتخابات یا رعایت نکردن اخلاق انتخابات دانست؟

انتخابات در سطح کلان و سیاسی آن یک سازوکار بشری برای رسیدن به یک شیوه حکومت به نام دموکراسی جهت اداره یک کشور در سطوح متفاوت است. این سازوکار اگر چه در همه کشورهای مردمسالار یا دموکراتیک به قانون تبدیل شده باز ممکن است به تعبیر پوپر ایراد و اشکال­هایی هم داشته باشد اما فعلاً به عنوان تنها سازوکار موجود جهت انتخاب رئیس جمهور؛ نماینده مجلس و ... و یا سازوکاری دموکراتیک برای کسب قدرت است.

نوع نگاه به این سازوکار حاکی از نوع نگاه به مفهوم قدرت به عنوان مفهوم کانونی در سیاست است. هر چه نگاه به قدرت سالم­تر، عقلانی­تر، انسانی­تر و اخلاقی­تر باشد طبعاً نگاه به انتخابات نیز در ذیل آن همین گونه خواهد بود. به نظر من تنها کسانی در انتخابات پول­های هنگفت هزینه می­کنند که به قدرت به عنوان ابزاری برای رسیدن به ثروت نگاه کنند بنابراین یکی از اصلی­ترین عوامل فساد در انتخابات نگاه فاسد و مسموم به قدرت است. عامل دیگر بی‌لیاقتی است. کاندیدایی که نه از نظر خود بلکه از نظر مردم واقعاً ویژگی­ها و شایستگی لازم را داشته باشد به ابزارهای فاسد از قبیل خرید رأی و ... روی نمی­آورد. این شکل از فساد ابزاری برای جبران کاستی­هایی است که کاندیدا در خود سراغ دارد. من 17 ویژگی را برای یک کاندیدا احصاء کردم و دست کم تشخیص خودم این است اگر کسی این 17 ویژگی یا درصد بالایی از آنها را داشته باشد شایسته کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس است و نیازی به خرید رأی و سایر ابزارهای ناسالم ندارد. عامل فسادآور دیگر در انتخابات،  مرزبندی­ها و خطوط قومی و قبیله­ای است که اگر چه از ویژگی­های بافت اجتماعی در ایلام و چند استان دیگر است اما پررنگ شدن آن توسط کاندیداهای مجلس و برخی از نخبگان ناآگاه، به سلامت انتخابات آسیب می­رساند چرا که تنگ کردن عرصه انتخابات در حصار قومی با استفاده از فشارهای اجتماعی،  رأی­دهندگان را از آزادی انتخاب یک کاندیدا ، خارج از دایره قوم و ایل خود محروم می­کند. مضاف بر آن رفتار برخی از نمایندگان مجلس در توجه ویژه به قوم و قبیله خود سبب می­شود رأی­دهندگان در آینده صرفاً به کاندیدای قوم خود فارغ از داشتن ویژگی­ها و شایستگی لازم، فکر کنند و این دور باطل و منفی مدام تکرار می­شود. شکستن این قید اجتماعی نیز مستلزم پرداخت هزینه­های سنگین اجتماعی است که به شخصی که  به کاندیدایی خارج از قوم خود رأی داده است تحمیل می­شود که هر کسی حاضر به پرداخت این هزینه نیست.

 عامل دیگر خلاء قانونی در حوزه انتخابات است که در سالیان اخیر بخش کوچکی از آن با الزام کاندیداها به داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد پر شده است که این نیز کافی نیست. الان در  دنیا برای به کار گرفتن یک کارمند ساده دست کم یک امتحان در حوزه کار او به عمل می­آید اما  در ایران برای کسب کرسی نمایندگی مجلس و پس از آن قانون­گذاری و نظارت بر اجرای قانون،  ملاک و معیارهای فنی و تخصصی وجود ندارد. این امر اگر در زمان انتخابات موجب فساد نشود حتماً موجب ناکارآمدی و ضعف مجلس خواهد شد. روشن است کاندیداهای کم دانش و کم مایه حتی اگر راضی به فساد در کسب قدرت نباشند بی تعهدی آنها به مسئولیتی که در آینده به عهده خواهند گرفت عین فساد است. این فساد می­تواند جنبه عینی پیدا نکند و فساد فکری باشد.

3- چرا در استان ایلام به جز یک مورد سایر نمایندگان نتوانسته­اند برای بار دوم انتخاب شوند؟

این مسئله ربطی به فاسد بودن یا سالم بودن روند انتخابات ندارد چه بسا نمایندگانی در اوج سلامت به پیروزی رسیده­اند اما بار دوم شکست خورده­اند. شکست در دومین بار حضور در انتخابات که در ایلام به یک سنت تبدیل شده است ناشی از گلهایی است که نمایندگان به خودشان می­زنند. تفسیر این جمله واضح است در واقع نمایندگان در بار دوم حضورشان در عرصه انتخابات از اشتباهات استراتژیک دوران نمایندگی خود شکست می­خورند و گرنه عقل سلیم ایجاب می­کند نماینده­ای که چهار سال در مجلس کسب تجربه کرده است و با بدنه نطام سیاسی ارتباط برقرار کرده است مجدداً به نمایندگی انتخاب شود اتفاقی که در برخی از استان­ها از جمله اصفهان وتهران مرتباً تکرار می­شود. اما اغلب نمایندگان ما به محض انتخاب شدن و ورود به بهارستان وارد فضای دیگری می­شوند و قاعده بازی سیاسی را فراموش می­کنند این نیز ناشی از نظریه­ای است که بر فضای انتخابات مجلس در ایلام حاکم است. طبق نظریه مبادله یا بده بستان،نماینده به جبر فضای انتخابات قول و قرارهایی داده است که بخش عمده­ای از وقت خود را صرف تحقق این وعده­های ریز از قبیل استخدام و وام و پست و ... می­کند. نماینده در واقع به جای اینکه در ایلام و با استفاده از مشاوره­ها و پیشنهادها و انتقادهای رأی­دهندگان فکر کند و در تهران عمل کند برعکس در تهران فکر می­کند و در ایلام عمل می­کند آن هم اعمال بی­مقدار و بی تأثیر از قبیل جابجایی یک مدیر یا استخدام فرزند یک حامی .به نظر من این فضا قابل دگرگونی است و می­توان به گزینه انتخاب مجدد فکر کرد اما این مهم نیازمند تغییر استراتژی و تاکتیک­های نمایندگان است که به زعم من بیش از فضای حاکم بر انتخابات، تفکر خودشان اجازه این تغییر را به آنها نمی­دهد.

این مسئله یعنی شیوه تفکر و اقدام نمایندگان، یک گزاره مهم و محکم را به دست منتقدان آنها می­دهد و آن این است که" آزموده را آزمودن خطاست". البته این گزاره به شرطی صحیح و کارآمد است که آزموده در آزمون قبلی سربلند بیرون نیامده باشد و آزمودن مجدد آن خطا به حساب می­آید لیکن در صورتی که آزموده یا نماینده فعلی بتواند از آزمونی که مردم از او گرفته­اند نمره مطلوبی کسب نماید تردید ندارم اقبال و توجه عمومی به او تکرار می­شود. نمره گرفتن از آزمون نمایندگی چندان دشوار نیست.

4- رعایت اخلاق در زمان تبلیغات تا چه اندازه می­تواند در سلامت اصل انتخابات اثرگذار باشد؟

این بعد از اخلاق که بیشتر به رفتارهای انتخاباتی و شیوه تبلیغات می­پردازد متأسفانه در ایلام بحرانی است چرا که بسیاری از کاندیداها انتخابات را نه یک مسابقه بلکه یک مبارزه می­پندارند اصطلاحی که در انتخابات دنیا نیز رایج است. اما انتخابات سالم در واقع مسابقه است مسابقه­ای همانند دویدن بر روی خطوط موازی برای رسیدن به یک هدف یا مقصد. کاندیداهای ما بیش از آنکه به تعریف توانمندی­ها، برنامه­ها و راهکارهای خود بپردازند به ضعف­ها و ناتوانی­ها و احیاناً عیب­های رقبای خود توجه می­کنند. تکرار می­کنم این مسئله خاص انتخابات در ایلام نیست بلکه در اغلب نقاط دنیا رایج است. این شکل از تبلیغات شاید در نظام سرمایه­داری و نظیر آن مرسوم شده باشد اما در احکام و قواعد انسانی و اسلامی جواز این کار را به هیچ کسی و در هیچ شرایطی نداده­اند بنابراین تبلیغات ناسالم می­تواند سلامت اصل انتخابات را نیز زیر سؤال ببرد چرا که  استفاده کاندیداها از جنگ روانی و تخریب و تهمت و بی­توجهی مسئولین امر، بیانگر عدم سلامت سازوکار انتخابات است. در ایران خوشبختانه قانون انتخابات با استناد به آموزه­های اصیل اسلامی اجازه استفاده از تخریب رقیب را به کاندیداها نداده است لیکن در بحبوهه  انتخابات و فضای تب آلود سیاسی برخی بی­تقوایی­ها و قانون شکنی­ها و بد­اخلاقی­ها هم ممکن است رخ دهد.

ادامه دارد.....

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">