ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

ایلام : بهشت دندانپزشکان

سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۰۷ ق.ظ


در شرایطی که با اجرای برنامه تحول نظام سلامت خدمات بخش دولتی چندین برابر پرررنگ شده است و کمتر تخصصی است که در بخش دولتی ارائه نگردد اما کماکان خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی به شکل غیرقابل قبول و تاسف باری ارائه میشود و مسیر اغلب بیماران در این زمینه به بخش خصوصی منتهی می گردد.

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که انبوه دندانپزشکانی که استخدام دانشگاه علوم پزشکی هستند به چه کار دیگری مشغولند؟

چگونه است که بجز کشیدن دندان عموم مردم عملا کار دیگری در بخش دولتی صورت نمی گیرد؟ آیا چون درد دندان قابل تحمل نیست و بیمار برای تسکین این درد حاضر است تن به هر کاری بدهد پزشکان بخش دولتی به راحتی بیمار را راضی به کشیدن دندان می کنند یا دلیل دیگری برای آمار غیرقابل قبول کشیدن دندان مردم وجود دارد؟ تازه آن هم فقط آن دندان‌هایی که کشیدن آنها راحت باشد و نه همه‌ی دندان‌ها

اگر پاسخ این است که علاوه بر دلیل فوق، رعایت نکردن اصول بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود که بیمار در زمانی به مرکز درمانی مراجعه کند که پزشک مجبور به کشیدن دندان بیمار می‌شود سوال بعدی این است که در همین مورد هم آموزش بهداشت دهان و دندان و انجام امور پیشگیرانه وظیفه‌ی کدام سازمان است؟

درحالی‌که شنیده‌ها حاکی از این است که در مجموع دو شهرستان سیروان و چرداول تنها دو دندانپزشک وجود دارد هم‌زمان دندان‌پزشکان استخدامی این دو شهرستان در حال کشیدن دندان ایلامی‌ها درساعات اداری و عصب‌کشی نهاآنها در ساعات غیر اداری هستند و شهروندان  همان شهرستان‌ها مجبورند امور دندانپزشکی خودرا در مرکز استان انجام دهند!

سوال بعدی اینجاست که همان دندان‌کش‌های محترمی که استخدام دولت بوده و حقوق و مزایایی بسیار متناسب دریافت می‌کنند چگونه است که ساعات کاری آنها متفاوت با سایر مستخدمین دولت است؟ کدام یک از شما دندانپزشکی را سراغ دارید که مثل سایر کارمندان 7:30 صبح سر کار باشد تا 14:45 دقیقه؟ معمولا ساعت کاری دندانپزشکان در بخش دولتی 8 تا 9 صبح است! در عوض، چند دندانپزشک را سراغ دارید که کارمند دولت بوده و هم‌زمان در ساعات اداری در مطب‌های خود که البته درهای آن از پشت قفل شده و کسی جز بیمار نخواهد دانست که آنجا تعطیل نیست مشغول خدمت به مردم هستند؟ واگر در محل کار اصلی شان سراغشان را بگیری به بهانه ی مرخصی استعلاجی بیرون رفته اند.

البته گاهی هم ارجاع بیمار به مطب به بهانه‌ی فقدان برخی تجهیزات است که جای سوال دارد کدام وسیله دندانپزشکی در بخش خصوصی هست که در بخش دولتی نیست؟

حال همان بیمار بخت برگشته که راهی به بخش دولتی ندارد در بخش خصوصی باید با همان تعرفه‌ای خدمات را دریافت کند که یک بیمار متمول در شهری مثل تهران و از دندانپزشکی حاذق و موادی بهتر !

امیدواریم البته نوشتن این مطلب منجر به برخورد و تذکر مقطعی به چند دندانپزشک بی نظم که دستشان به جایی بند نیست نشود و ریشه‌های اصلی ماجرا یافته شود و حداقل به بیست سوال زیر پاسخ داده شود؟

چرا برخی آموزش‌کده‌های دهان و دندان تعطیل شدند؟ فارغ التحصیلان متعهد به خدمت در ایلام کجا هستند؟ سرنوشت فارغ التحصیلان آموزشکده سرابله به کجا انجامید؟ آیا نمی شد از این فارغ التحصیلان برای کارهای پیشگیرانه استفاده کرد؟ آیا استان ایلام به کاردان بهداشت دهان و دندان نیاز ندارد؟ جایگاه فلورایدتراپی، فیشورسیلنت و جرم گیری در استان کجاست؟ تعرفه‌های کلینیک دولتی دندان‌پزشکی چگونه اختصاص داده شده است؟ چگونه است که در بخش دولتی و در ساعت اداری ویزیت دندان‌پزشکی با تعرفه‌ی کلینیک عصر دریافت می‌شود؟ (کلینیک ویژه مخصوص ساعات غیر اداری است و در ساعات اداری تعرفه های دولتی باید اخذ شود). چرا با همه‌ی بیمه‌ها قراداد بسته نشده است؟ با چه ضوابط و معیارهایی در خصوص برخی متخصصین دندانپزشکی اعلام عدم نیاز شده است ؟ سهمیه استان ایلام در جذب متخصصین دندانپزشکی چگونه تامین می شود؟ آیا آمار خدمات کلینیک ویژه دندانپزشکی متناسب با هزینه های انجام شده است؟ آیا حقوق و مزایای متخصصین دندانپزشک متناسب با خدماتی است که ارائه می کنند؟ اجازه ایجاد مطب به دندانپزشکان بر اساس چه ضوابطی داده می شود؟ متعهدین خدمت به استان کجا هستند؟ چرا آن دسته از اساتید که با ارائه واحدهای درسی بسیار اندک   در حد 2 واحد درسی در معاونت آموزشی تدریس می‌کنند انبوه ساعات فراغت خود را در بخش دولتی مشغول به کار نمی‌شوند؟ یا قرار است این عزیزان و اساتید ساعات اداری را در مطب بگذرانند؟ چه توجیهی برای انجام جراحی های زیبایی در بخش دولتی به جای جراحی های تروماتیک هست؟  آیا اصلا نظارتی بر کار دندانپزشکان هست یا به زبان عامیانه زور دانشگاه علوم پزشکی به دندانپزشکان نمی‌رسد؟

 

 

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۱)

  • فاطمه عباسی
  • خیلی خوب بود آقای میرزایی. من دو سه سال یه بار میرم تامین اجتماعی برای کار دندون. و لی تقریبن هر بار میگن این کار مانیست و باید بری مطب. خیلی از این قضیه عصبانی ام. این در حالیه که هر ماه کلی از حقوقمون میره به حساب بیمه ولی دست آخر از مطب دندونپزشکی دست خالی بر می گردیم . 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">