ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

۱۸ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است


 

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان اعلام کرد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اقلام دارویی و خدمات درمانی غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا طاری بخش گفت: با توجه به معافیت انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی از مالیات بر ارزش افزوده، مطابق بند ۹ ماده ۱۲ قانون، دریافت هرگونه وجهی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده از اقلام دارویی و خدمات درمانی توسط داروخانه ها و مراکز درمانی غیر قانونی است.

معاون سازمان مالیاتی اظهارداشت: با وجود تصریح قانونگذار و براساس گزارش های واصله، برخی از داروخانه ها اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده می نمایند که با توجه به معافیت مذکور، دریافت هر گونه وجهی مازاد بر قیمت رسمی دارو و لوازم مصرفی درمانی و ... توسط داروخانه ها و مراکز درمانی خلاف مقررات بوده و به عنوان گرافروشی محسوب می شود و نهادهای نظارتی ذیربط تکلیف دارد براساس قانون و مقررات، موضوع گرانفروشی دارو را بررسی و برابر مقررات با خاطیان رفتار نماید.

طاری بخش ادامه داد: لذا با توجه به این اقدام غیرقانونی و به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، به اطلاع عموم شهروندان عزیز می رساند که انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی حمایتی از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج بوده و در صورت مواجهه با گران فروشی دارو، موضوع از طریق سازمان تعزیرات حکومتی قابل پیگیری خواهد بود.

 

  • اسماعیل گلستان

مردی که آپاندیس‌ خودش را درآورد

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۹ ق.ظ


سارا لنتانی:


لئونید روگوزوف یک جراح روس و البته مردی ماجراجو بود. در سفری به قطب جنوب ناگهان بیمار شد. باید عمل می‌شد. اما تنها پزشک گروه خودش بود.

لئونید آن موقع بیست‌وهفت ساله بود. زمستان قطب جنوب تازه آغاز شده بود. کمی احساس ضعف و خستگی داشت، بعد حالت تهوع شروع شد، و کمی بعد دردی شدید در سمت راست پهلویش حس کرد.

  • اسماعیل گلستان

مرگ یک نفر بعلت ابتلا به مرس در آلمان

دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۵ ق.ظ


 

به گفته مقامات بهداشتی آلمان مردی شصت و پنج ساله بر اثر بیماری مرس جان خود را از دست داده است. این سومین مورد ابتلا به این سندرم تنفسی و دومین مرگ ناشی از این بیماری در آلمان است.

مرس یک عفونت تنفسی است که بر اثر نوعی کورونا ویروس نوظهور به وجود می‌آید و خاستگاه آن منطقه خاورمیانه بوده است.

مقامات بهداشتی حدس می‌زنند این مرد در سفری که تقریبا چهار ماه پیش به امارات متحده عربی کرده بود، در بازار فروش احشام از یک شتر مبتلا، به ویروس بیماری آلوده شده باشد.

این مرد پس از مداوا در بخش ایزوله، از بیمارستان مرخص شده بود.

اما به گفته مقامات بهداشتی ساکسونی سفلی، او ده روز پیش بعلت عوارض ریوی ناشی از بیماری در بیمارستان سنت رافائل درگذشت.

دویست نفری که با این مرد در تماس بوده‌اند همگی تحت آزمایش قرار گرفته‌اند اما هیچکدام آنها آلوده به ویروس بیماری نبودند.

در یک ماه گذشته ۱۵۴ نفر در کره جنوبی به این بیماری مبتلا شده‌اند و نوزده نفر جان خود را از دست داده‌اند. این گسترده ترین شیوع بیماری در خارج از عربستان بوده است.

مرس واکسن و درمان ندارد و وزارت بهداشت کره جنوبی امروز اعلام کرد بصورت آزمایشی پلاسمادرمانی را برای مبتلایان آغاز می‌کند.

این روش پیش از این برای درمان ابولا و سارس (SARS) هم به کار گرفته شد چون در هر دو مورد درمانی برای بیماری وجود نداشت.

 

  • اسماعیل گلستان

ویروس مرس در کره جنوبی همچنان قربانی می‌گیرد

چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ق.ظ

 

شیوع سندروم تنفسی کوروناویروس نوظهور یا "مرس" همچنان در کره جنوبی قربانی می‌گیرد.

در تازه‌ترین گزارش تعداد کسانی که تاکنون در پی ابتلا به این بیماری در کره جنوبی جان خود را از دست داده‌اند، ۱۶ نفر بوده است.

به گفته مقام‌های رسمی این کشور گزارش شده که ۵ نفر دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده اند.

بنا بر گزارش رسمی کره جنوبی تعداد مبتلایان به مرس در این کشور حدود ۱۵۰ مورد بوده است.

پیشتر تیمی از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که پزشکان کره‌ای با این بیماری آشنایی ندارند و همین امر احتمالا به گسترش سریع آن منجر شده است.

بیمارستانی در سئول، پایتخت که گزارش شد منبع انتقال نیمی از موارد ابتلا به ویروس بوده، بیشتر خدمات درمانی خود را متوقف کرده است.

رئیس مرکز درمانی سامسونگ از اینکه کارکنان بخش اورژانس در رابطه با رعایت نکات ایمنی در جلوگیری از انتقال این ویروس "درست مدیریت" نشدند، اظهار تاسف کرد.

ویروس مرس برای اولین بار حدود سه سال پیش در خاور میانه مشاهده شد. به گفته سازمان بهداشت جهانی تقریبا ۳۶ درصد موارد گزارش شده این بیماری به مرگ منتهی شده است.

هنوز دقیقا مشخص نیست که این بیماری چگونه منتقل می شود، اما احتمالا این ویروس از راه سرفه و عطسه افراد مبتلا پخش می شود.

علائم بالینی افراد مبتلا عبارت است از تب، سرفه و مشکلات تنفسی. این ویروس همچنین می تواند باعث ذات الریه و اختلالات کلیوی شود.

سازمان بهداشت جهانی به مردم هشدار داده تا از مصرف شیر خام شتر خودداری کرده و در معرض تماس ادرار شتر قرار نگیرند.

این سازمان همچنین توصیه کرده که گوشت را قبل از مصرف کاملا بپزند.

تاکنون درمانی خاص و یا واکسیناسیونی برای پیشگیری از این بیماری ارائه نشده است.

کره جنوبی اولین کشور شرق آسیا است که شهروندانش به این ویروس مبتلا شده‌اند.

 

  • اسماعیل گلستان

48

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۳ ق.ظ
48

ایلام شهر بدون جراح اطفال
ایمن 48 منتشر شد
  • اسماعیل گلستان

چه کسی مسئول مرگ مظلومانه کودک هلیلانی بود؟

يكشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۲ ق.ظ

methadone

سایت ها و خبرگزاری ها نوشتند سهل انگاری پدر باعث مرگ کودک شده اما آیا همه ی داستان همین بود؟

زنجیره را از آخر به اول برگردیم ؛ آیا مرکزی که شربت متادون را داده دست پدر به اندازه کافی به او توضیح داده است؟ آیا اصلا پزشکی در مرکز بوده که به مددجو توضیح بدهد؟ یا منشی پزشک شربت را داده دست بیمار و او هم ریخته توی بطری آب معدنی و ادامه ی ماجرا؟ آیا باید به همه مددجویان شربت متادون داد؟ قرص بهتر است یا شربت؟ آیا در مدیریت و نظارت بر مراکز ترک اعتیاد همه ی آنچه که باید انجام بشود انجام می شود؟
سوال اصلی اینجاست؟ مراکز ترک اعتیاد چه میزان در ترک اعتیاد مددجویان موثر هستند ؟ 
تحلیل های بیشتر این موضوع را در شماره بعدی ایمن بخوانید
  • اسماعیل گلستان

penicillin

زن جوانی که به دلیل تزریق پنی سیلین چینی و به ویژه عدم تست آمپول پیش از تزریق دچار ایست قلبی شده بود یک سال است که با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کند.

  • اسماعیل گلستان

آشنایی با بیماری ها : فاویسم

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۴ ق.ظ

دکتر علی حیدرنژآدیان:

 

فاویسم به شکل حاد بیماری کمبود آنزیم گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز گفته می شود. کمبود این آنزیم یک نقص مادرزادی است که گلبول های قرمز را درگیر می کند. این آنزیم یک آنزیم اساسی است و برای ادامه حیات گلبول قرمز ضروری است. در واقع علت اصلی بروز آنمی همولیتیک در افراد فاویسمی عدم توانایی گلبول های قرمز در پاکسازی رادیکال های آزاد می باشد. رادیکال های آزاد در اثر انواع عفونت ها، مواد شیمیایی و برخی از غذاهای مصرفی ایجاد می شوند. این نقص بیشترین شیوع را در آفریقا دارد به طوری که حدود 20 درصد از مردم را درگیر کرده است و بعد هم در مدیترانه و آسیای جنوبی بیشتر شایع است. نقص آنزیمی می تواند به تخریب ناگهانی گلبول های قرمز به دنبال مصرف دانه های باقلا، حبوبات و بعضی از داروها منجر شود.


از علایم همولیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      افزایش ناگهانی دمای بدن

2.      تغییر رنگ پوست و مخاط به رنگ زرد

3.      تغییر رنگ ادرار به زرد-نارنجی تیره

4.      خستگی، اختلال عمومی در وضعیت فیزیکی

5.      تنفس دشوار

6.      نبض سریع اما ضعیف

در صورت مشاهده علایم بالا باید فرد بیمار را خیلی سریع به نزدیک ترین مرکز درمانی رساند و از مصرف هر گونه دارو تا زمان رسیدن به مراکز درمانی جلوگیری شود. همچنین باید پزشک معالج را از تمام داروها و غذاهایی را که فرد از 48 ساعت قبل مصرف کرده است مطلع سازیم. این نقص آنزیمی باعث بروز 4100 مورد مرگ در سال 2013 و 3400 مرگ در سال 1990 شده است.

اما بهترین درمان پیشگیری از مصرف داروها و غذاهایی است که برای این بیماران منع شده اند. رعایت رژیم غذایی ساده می تواند از بروز آنمی همولیتیک جلوگیری کند. مادری که به نوزاد فاویسمی خود شیر می دهد نیز باید رژیم غذایی را رعایت کند. در صورت بروز آنمی همولیتیک موثرترین درمان انتقال خون است.

ü     غذاهایی که نباید مصرف شوند:

1.      دانه های باقلا

2.      فلافل

3.      دانه های حبوبات

 

ü     داروهایی که نباید مصرف شوند:

1)     ضددرد و تب برها:

آسپیرین، فناستین، فنازوپیریدین، استامینوفن

 

2)     داروهای ضد مالاریا:

کلروکین، هیدروکسی کلروکین، پریماکین، کینین

 

3)     داروهای سیتوتوکسیک و آنتی بیوتیک:

کلرامفنیکل، سیپروفلوکساسین، کو-تریموکسازول، فورازولیدون، نالیدیکسیک اسید، نیتروفورانتوئین، نیتروفورازون، پارا آمینو سالیسیلیک اسید، دوکسوروبیسین، استرپتومایسین، پیریمتامین، تری متوپریم

 

4)     داروهای قلبی:

پروکائین آمید، کینیدین

 

5)     سولفانامید ها:

داپسون، سولفاستامید، سولفا متوکسی پیریمیدین، سولفا پیریدین، مزالازین، سولفاسالازین، سولفی سوکسازول، سولفامتوکسازول

 

6)     آنتی هیستامین ها:

          دیفن هیدرامین، آنتازولین

 

7)     داروهای متفرقه:

آلفا متیل دوپا، آسکوربیک اسید، دایمرکاپرول، هیدرالازین، مسترانول، متیلن بلو، نفتالن، فنیل هیدرازین، تولوئیدین بلو، اورات اکسیداز، تری نیتروتولوئن، ویتامین K، برینزولامید، گلی بنکلامید، فنیل بوتازون، کلشی سین، فنی توئین، پروبنسید

 

Reference: http://www.g6pd.org/en/G6PDDeficiency/SafeUnsafe/LowRisk.aspx

 

  • اسماعیل گلستان

نشان سرخ شجاعت

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ق.ظ


 nosrati

اسد نصرتی - استاد دانشگاه


کسانی که با ادبیات امریکا و اروپا آشنا هستند به خوبی می‌دانند جنگ غالبا یکی از مهمترین موضوعات برای رمان نویسان، تراژدی نویسان و حماسه سرایان بوده است به گونه‌ای می‌توان ادعا کرد که شاهکارهای ادبی جهان همواره آن آثاری بوده‌اند که به جنگ پرداخته‌اند. ایلیاد و ادیسه اثر هومر حماسه‌سرای یونان باستان از ماندگارترین آثار درباره جنگ تروا و یونان است. درونمایه‌ی شاهنامه فردوسی را جنگ‌های ایران و توران شکل می‌دهد.بیشتر صحنه‌های آثار دراماتیکی مانند  مکبث و اتللو از ویلیام شکسپیر انگلیسی در نبرد اتفاق می‌افتند.

  • اسماعیل گلستان

کاهش مشکلان رفتاری کودکان با مصرف امگا 3

يكشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۷ ق.ظ

 متخصصان سلامت در یک بررسی تازه دریافته‌اند که امگا - 3 به کاهش مشکلات رفتاری در کودکان کمک می‌کند. در یک مطالعه جدید روی تاثیر محیط زیست و بیولوژی بر کودکان، آشکار شد که نوع رژیم غذایی به ویژه افزودن امگا - 3 به برنامه غذایی کودکان می‌تواند به مرور زمان مشکلات رفتاری شامل گرایش به رفتارهای ضداجتماعی و تخلفات را در آنها کاهش دهد. متخصصان سلامت با مطالعه روی 100 کودک 8 تا 16 ساله که به مدت شش ماه از مکمل‌های امگا - 3 مصرف کرده بودند دریافتند که در طول این مدت این کودکان خیلی کمتر مشکلاتی چون آشفتگی‌های احساساتی و اختلالات عاطفی از خود بروز دادند. به گفته متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، چربی امگا - 3 که معمولا در روغن ماهی یافت می‌شود برای رشد و فعالیت سالم مغز حیاتی است. به گزارش هلث 24، بررسی‌های گذشته نیز نشان داده بود که کمبود این نوع چربی در رژیم غذایی کودکان اغلب موجب بروز مشکلات رفتاری و عاطفی در آنها می‌شود. متخصصان همواره سلامت تاکید دارند که انتخاب تغذیه مناسب، یک عامل موثر و مطمئن برای کاهش مشکلات رفتاری در کودکان است. جزئیات این مطالعه در مجله روانشناسی و روانپزشکی اطفال منتشر شده است

  • اسماعیل گلستان