ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ

شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ب.ظ

کسری شهبازی

خبر تلخ شهریور ماه، درگذشت کودک شش ساله ای بودد که در بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام و بر اثر خطای فاحش پزشکی جان خود را از دست داد. موضوع آنقدر تلخ است که قلم از نوشتن حواشی آن سر، بازمی زند. کسری که برای جراحی بسیار معمولی و پیش پاافتاده ی لوزه به بیمارستان مراجعه نموده بود پس از انجام موفقیت آمیز جراحی در اثر خطای پزشک بیهوشی و قطع نابهنگام اکسیژن درگذشت. ساده انگاری است اگر این اتفاق را یک خطای ساده و اتفاقی بدانیم و به ریشه یابی وقوع چنین اتفاقی نپردازیم.

اولا میلیاردها میلیارد هزینه که در طول سالیان در اجرای برنامه هایی از قبیل حاکمیت بالینی، اعتبار بخشی، استانداردسازی، ایزو ، مدیریت کیفیت و ... انجام می شود آیا جز پر کردن چند فرم و ارائه عملکرد در جلسات اداری و ثبت در زونکن های مربوطه قرار نیست تاثیری هم در جلوگیری از چنین خطاهایی داشته باشد؟ مگر نه اینکه میلیون ها نفرساعت وقت و انرژی هزینه شده برای پیاده سازی این برنامه ها برای همین بوده که چنین اتفاقاتی رخ ندهد؟ کجاست کسی یا کسانی که به چگونگی اجرای این برنامه ها پاسخ دهند ؟

ثانیا قرار است چه برخوردی با متخلفین و مقصرین صورت پذیرد؟ آیا قرار است مقصر نهایی بیمار یا بستگان بیمار اعلام شوند؟ آیا قرار است با گذشت زمان و افتادن آب از آسیاب دوباره در بر همان پاشنه بچرخد؟

ثالثا در همه ی جهان اگر چنین اتفاقی بیفتد که به ندرت می افتد منجر به تغییرات بزرگ و بنیادی می شود؛ علاوه بر برخورد با مقصرین، تغییرات و روشهایی جهت جلوگیری از بروز مجدد چنین خطاهایی اجرا خواهد شد. آیا در ایلام هم چنین خواهد بود یا این سیاره بر مدار دیگری می چرخد؟

رابعا ً آیا کسی هست که وقت  انرژی خود را مصروف این مسایل بکند یا مدیران درگیر مسایل پشت پرده و سیاست بازی های خاص خود هستند؟

شنیدیم که مرگ مشکوک یک ایرانی در فیلیپین باعث شده کارشناسانی از تهران به مانیل بروند. به اطلاع وزیر محترم و استاندار محترم می رساند که ایلام به مراتب از مانیل به تهران نزدیک تر است!

 

 



  • اسماعیل گلستان

خبر آمد خبری در راه است

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۶ ق.ظ
با ما باشید

خبرهای داغ و تحلیل های جدیدی در راه است
  • اسماعیل گلستان

در بارانداز

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳ ق.ظ



"در بارانداز" عنوان فیلمی است که 60 سال پیش توسط کارگردان شهیری به نام "الیا کازان" در آمریکا ساخته شد. علاقمندان سینما به وضوح این کارگردان و این فیلم را می شناسند.

فیلم درباره‌ی اسکله‌ای است که محل ترانزیت کالاهایی از کشورهای مختلف است. اسکله یا همان بارانداز توسط فردی به نام جان فرندلی اداره می شود. جان فرندلی بارانداز را به شکلی اداره می‌کند که هیچ‌کس حق اعتراض ندارد. از آنجا که تنها ممر معاش مردم منطقه همین اسکله است مردان شهر که اغلب بیکار هستند صبح به صبح به اسکله می آیند تا اگر کشتیی آمد و باری خالی شد به صرت روزمزد کارگری کنند و چندرغاز پول گیرشان بیاید . اما منافعی که نصیب "جان فرندلی" و دوستانش می شود بسیار بیشتر از حد تصور است. روشی که جان فرندلی این منافع را حفظ می کند چگونه است؟

روشی تکراری که در تاریخ بارها تکرار شده است. روش این است: همه باید کر و لال باشند و بی‌عدالتی‌هایی را که می‌بینند انکار کنند. هرکس لب به اعتراض بگشاید محکوم به فناست. هر آدم منتقد یا معترضی در وهله ی اول، کار گیرش نخواهد آمد و اگر بخواهد بی عدالتی ها و ظلم و ستم ها را رسانه ای کند حتی ممکن است جانش را هم از دست بدهد!

افراد زیادی در طول تاریخ و در جغرافیاهای مختلف قربانی این گونه سیاست های غیرانسانی شده اند. آزادگانی که به جرم دفاع از حقیقت تبعید شده اند و یا از حقوق و مزایای قانونیشان محروم شده اند و یا حتی در مواردی جان خود را از دست داده اند و همه ی اینها برای این است که منافع مادی و مالی عده ای به خطر نیفتد.

 



  • اسماعیل گلستان

یک ماجرای جالب و چند سوال

سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۰۴ ب.ظ

            اخیرا ً در محیطی غیراداری دقیق بگویم در نمایندگی ایران خودرو - یکی از مدیران سابق دانشگاه را دیدم که چند صباحی است دور از دغدغه‌های مدیریتی به زندگی روزمره‌ی خود می‌پردازد. از آن‌جا که حرف‌های نگفته‌ی بسیاری در دل داشتم به سمت ایشان رفته، مصافحه و معانقه کرده و باب گفتگو را باز کردم؛ ابتدا از صفات برجسته‌ی ایشان پزشک سالار نبودن در کنار تعهد اخلاقی و دینی و شرعی ایشان گفتم و آه ِحسرت‌کشان، که نه مدیران پیش از شما و نه مدیران پس از شما چنین خصیصه‌ای نداشته و افسوس که پزشکان در این دیار بر جسم و جان و مال این مردم ولایت دارند و مدیران دانشگاه نیز بر این آتش می افزایند. گفتم بعد از شما دوباره در بر پاشنه‌ی سابق می‌چرخد و جراحان گزارش هر بخیه‌ی ساده‌ای را به اسم کرانیاتومی و بازسازی جمجمه و کشیدن مایع مغزی‌نخاعی می‌نویسند. گفتم که متخصصان بیهوشی که شما به جنگ‌شان رفته بودید اخیرا ً حادثه آفریدند و حقانیت حرف‌های شما به بهای سنگینی ثابت شد. به ایشان مدیر سابق گفتم که آنها که شما به خوبی از قدرت دورشان کرده بودید دوباره قدرت گرفتند و به کار همیشگی‌شان برگشتند و ... .

  • اسماعیل گلستان

جشن خیریه کودکان سرطانی

دوشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱ ب.ظ
مراسمی به اسم جشن خیریه برای کودکان سرطانی با حاشیه های عجیب برگزار شد. 
به زودی در ایمن خواهید خواند
  • اسماعیل گلستان

پیوندهای روزانه

دوشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ق.ظ


در روزهایی که وبلاگ ایمن به روز نمی شود پبوندهای روزانه در ستون کناری صفحه به روز می شوند.


گلچین اخبار سلامت را می توانید آنجا مطالعه کنید

  • اسماعیل گلستان

معمای 39

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۳ ق.ظ

کشتی ژاپنی وسط دریا بود؛ قبل از رسیدنش به مقصد کاپیتان کشتی رفت تا حمام کند. ساعت طلایش که مارک رولکس بود با انگشترش که نگین الماس داشت را در آورد و روی میز گذاشت. اما بعد از اینکه از حمام بیرون آمد نه ساعتش را دید و نه انگشترش را. چهار نفر از افسران را صدا کرد افسر ملوان، افسر مخابرات، رییس دریانوردان و افسر مکانیک و از همه‌ی آنها فقط یک سوال پرسید : اینکه یک ربع قبل کجا بودند؟ افسر ملوان (هندی) گفت من خواب بودم زیرا کشیک نیمه شب با من بود. افسر مخابرات (انگلیسی) گفت من در اتاق مخابرات مشغول بودم و داشتم خبر رسیدنمان را به بندر بعدی تلگراف می کردم.  رییس دریانوردان (ژاپنی) گفت : من بالای دکل بودم و داشتم پرچم را که وارونه شده بود درست می کردم. افسر مکانیک (مصری) گفت من در موتورخانه بودم و داشتم نقص فنی موتور سمت راست را تعمیر می کردم. به محض اینکه صحبت چهار افسر تمام شد کاپیتان دزد ساعت و انگشتر خود را شناخت.


  • اسماعیل گلستان

آگهی تجدید مزایده

سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۱۲ ق.ظ

باسمه تعالی

آگهی تجدید مزایده

شهرداری ایلام در نظر دارد بر اساس مجوز شماره 11669 مورخ 2/4/93 شورای محترم اسلامی شهر و بر اساس موافقت فرمانداری محترم ایلام به شماره 920/1 مورخ 16/4/93 نسبت به سامان‌دهی بازیافت زباله واقع در هردراز از طریق مزایده کتبی اقدام نماید. لذا از کلیه متقاضیان واجد شرایط که تمایل دارند در مزایده شرکت نمایند دعوت به عمل می آید جهت دریافت اسناد مزایده به امور مالی شهرداری مراجعه نمایند. تاریخ دریافت اسناد مزایده و ارائه پیشنهاد قیمت به مدت هفت روز از تاریخ نشر این آگهی می باشد. لازم است متقاضیان محترم پیشنهادات خود را طبق شرایط مزایده و سایر اسناد در پاکتهای دربسته در مدت مذکور به دبیرخانه شهرداری مرکزی تحویل نمایند

مبلغ تضمینی شرکت در مزایده : 000 000 20  (بیست میلیون) ریال

فقط ضمانت‌نامه بانکی معتبر قابل قبول بوده و چک‌های تضمین شده فاقد اعتبار می باشد.

هزینه نشر اگهی به عهده برنده مزایده خواهد بود .

شهرداری در رد یا قبول پیشنهادات مختار می‌باشد.

متقاضیان در صورت داشتن هرگونه ابهام می‌توانند با شماره تلفن‌های 3334570 و 3334590 تماس حاصل فرمایند.

روابط عمومی شهرداری ایلام

 

 

  • اسماعیل گلستان