ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

 

 

 

 

 

وظایف قانونی کارفرمایان کارگران و

 

مسئولین حفاظتی در قبال ایمنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم :

ابراهیم باقری رئیس اداره بازرسی کار

شهریور 1393


بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

«و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا» ( آیه 70 سوره بنی اسرائیل)

و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنان را بر دشت و دریا سوار نمودیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم و بر بسیاری از مخلوقات خود برتری و فضیلت کامل بخشیدیم .

همانطوریکه ملاحظه گردید در این آیه شریفه انسان گرامی داشته شده و امکانات عظیمی در اختیار وی قرار و از تصمیمات فراوان بهره مند و بر بسیاری از مخلوقات نیز برتری داده شده است .

دین مقدس اسلام اهمیت فراوانی به انسان داده است درآیات دیگر هم از جمله آیه 33 سوره مائده نیز،‌اهمیت حیات یک انسان را برابر حیات تمام مردم روی زمین و نابودی وی را ( بجز حکم قصاص) باندازه نابودی تمام مردم روی زمین قیاس نموده است .

«من قتل نفساً بغیر نفس او فساداً فی الارض فکانما قتل الناس جمیعاً و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا»

مقاله حاضر یادآوری نکاتی است در زمینه وظایف و تکالیف  کارفرمایان و مدیران مسولین حفاظت وایمنی  و کارگران در رابطه با ایمنی کار  که  مستند به قوانین جاری می باشد .

 

  • اسماعیل گلستان

مردی از جنس بلور

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۳۹ ب.ظ


مصاحبه با سرهنگ صیدرستم امیدی


در این شماره از نشریه ایمن با سرهنگ صیدرستم امیدی به گفتگو نشستیم؛ ایشان پیش از شروع مصاحبه صحبت هایش را با یادی از شهیدانی آغاز می کند که کمتر دیده شده اند و کمتر شنیده شده اند از جمله شهید ایرج میرابی زاده، شهید سلیمی و ... . ایشان همچنین در تبیین اهمیت کار رسانه ای می فرمایند: امروز خط مقدم همینجاست، عرصه مطبوعات و رسانه، امروز خط مقدم است همچنین می فرمایند: به آقایان جمالوندی و میرزایی مدیر مسئول و سردبیر نشریه ایمن تبریک میگویم که در این عرصه فعال هستند؛ به آقای شکربیگی که در زمینه ادبیات دفاع مقدس فعالیت می کنند و قلم می زنند هم تبریک می گویم.

  • اسماعیل گلستان

تبریک های شماره 47

چهارشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷ ب.ظ

جناب آقای افشین کریمی

انتصاب شما به عنوان فرماندار اسلام آباد گوشه ای از توانمندی های شما را باز می نماید. این انتصاب را به مردم شریف اسلام آباد تبریک می گوییم

امین کریمی – عطاءاله جمالوندی


****

 

جناب آقای دکتر کوروش سایه میری

انتصاب شما به عنوان مدیر پژوهش دانشگاه نشانه ای از توانمندی شماست برای شما در این مقام آرزوی موفقیت داریم.

نشریه ایمن


***


جناب آقای دکتر بهزاد بدخش

انتصاب شایسته شما را به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه صمیمانه تبریک گفته از خداوند متعال برای شما آرزوی توفیق داریم

نشریه ایمن

 

***


جناب اقای دکتر سلیمان نژاد

انتصاب شما را به عنوان معاون پژوهش دانشگاه صمیمانه تبریک گفته از خداوند برای شما آرزوی موفقیت داریم.

 

  • اسماعیل گلستان


مروری بر آنچه که در سال  93 در نشریه ایمن گذشت :

·        مطلب "چند تصویر از دانشگاه آازد اسلامی واحد علوم و تحقیقات" در شماره 34 نشریه به بیان مشکلات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد پرداخت که با تغییرات مدیریتی و ساختاری پیش آمده که منجر به ادغام آن واحد با دانشگاه آزاد شد بخشی از مشکلات رفع شد. از پیگیری مطلب یاد شده خوشحالیم

·        در شماره 35 به ماجرای زد و خورد پیش آمده در جلسه مجمع سالانه نظام مهندسی پرداختیم که کار به درآوردن کت کشید و فحاشی و شکایت و شکایت بازی. اتفاق ناخوشایندی بود که لکه آن بر دامان نظام مهندسی برای همیشه خواهد ماند .

·        ماجرای استیضاح شهردار توسط شورا را بررسی کردیم که منجر به نامه سرگشاده برخی اساتید دانشگاه به استاندار محترم هم شد که خواهان لغو شورا شده بودند شورا  ملغی که نشد هیچ، چند ماه بعد شهردار را هم عوض کردند!

·        موضوع سی‌تی‌اسکن بیمارستان امام و خرابی های آن را پیگیر شدیم که حواشی آن هنوز هم ادامه دارد! متاسفانه تنها دستگاه مرکز استان به محض خرابی منجر به تردد بیش از حد آمبولانس ها می شود و هنوز هم مشکل برقرار است.

·        هانیه که نظام سلامت او را نمی دید هنوز هم دیده نمی شود اگرچه مسئولین ذیربط هنوز ادعا دارند در بخش دولتی کاردرمانی انجام می شود اما هانیه کماکان در نقطه کور نظام سلامت جلوی چشم پدر و مادرش دارد آب می شود.

·        به تفصیل نوشتیم که با وجود دو دستگاه ام آر آی در استان خرید دستگاه سوم در شرایطی که اعتبارات محدود است و مشکلات اولویت دار دیگر از جمله سی تی اسکن و رادیوتراپی و ... . کماکان موجودند به صلاح نیست هنوز دستگاه سوم خریداری نشده اما به نظر اراده مسئولین بر اولویت ها نیست.

·        به وضعیت نابسامان دندانپزشکی در استان با تاکید بر شرایط نابسامان برخی شهرستان ها پرداختیم که کمابیش در شهرستان سیروان وضع بهتر شد اما در جاهای دیگر نه!

·        به "اهمیت جان و زندگی شهروند ایلامی"پرداختیم و اتفاق ناگوار فوت کودک شش ساله در اثر خطای پزشکی که همانطور که انتظار می رفت آب از آب تکان نخورد.

·        در سال گذشته شایعه ای پیش آمد که در حیاط بیمارستان شهید مصطفی زنی زایمان کرده است مسئولین تذیب کردند و ما هم ادامه ندادیم!

·        موضوع پرداختی های خارج از قانون به پزشکان مقیم بیمارستان بدون آنکه خدمات مقیمی را پرداخت کرده باشند موضوع دیگری بود که انحراف از نظام سلامت تلقی شد و ان شاء الله که تکرار نشده باشد

·        سالک موضوع دیگری بود که مخصوصا در فصل گرم سال مردم مهران و دهلران را درگیر خود کرد و البته مسئولین محلی اعلام کردند آمادگی مهار سالک را در کشور همسایه دارند.

·        مشکلات بیماران سرطانی که نیازمند رادیوتراپی هستند و به دلیل فقدان تجهیزات و متخصصین لازم مجبور به مسافرت های مکرر به استان های دور و نزدیک هستند نیز بررسی شد که دریغ از قدمی برای حل مشکلات آنها

·        به حماسه اربعین پرداختیم و آماده باش مسئولین در حوزه های مختلف برای اربعین سال بعد که امیدواریم حاصل آن را در سال جدید ببینیم

·        و نهایتا در تمام طول سال به طرح تحول نظام سلامت پرداختیم و نقاط قوت و ضعف آن.

 

  • اسماعیل گلستان

ایلام آب "داد"

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ق.ظ


چقدر شیرین بود  روزی که خواندیم بابا آب داد هر چند که همین بابا علاوه بر آب خون داد.بابا آب داد، بابا خون داد ترانه ای شد که فرزندان شهدا ومجموعه ی ایثار گران وخانواده ی آنها را به آرامش عشق و ایثار فرا خواند وایران را به اشک شوق وبالندکی رساند.

کلمات کلیدی آب وخون هردو واژه ی زنده شدن وحیات وادامه ی آنها باعث زندگی هستند آب نباشد هیچ نیست و خون نباشد زندگی نیست.

آب چه باشدو چه نباشد مراقبت میخواهد تا کنون دیده ایم که آب منشاء صدها بیماری است واز طرفی همین آب صدها بیماری را پیشگیری و درمان میکند.آب آتش را خاموش میکندوعطش را تسکین می دهد وعصب را آرامش می بخشدهمچنین نطلبیده مراد است ومنشاء پاکیزگی است.

اما ایلام آب "داد" تیتر این نوشتار واژه ی سومی است که از اهداء کردن نیست بلکه از فغانی است که من وتو و او ویا ما وشما و ایشان گرفتار آن شده ایم .

ایشان همان خشکسالی است که سالهاست سایه ی نامرادیش را بر سرما گسترانیده و میخواهد آزمون بگیرد.

وشما همان مسئولین اجرایی هستید که اکنون در مجموعه ی دولت، استانداری وآبفا و...نام نهاده شده وادارات وساختمانهای عریض وطویل وروءسای فراوان وکارشناسان پر مدرک با امکانات فراوان ، خودرو های بسیارو... در اختیار دارید وفعلا" شعار( صرفه جویی)بیش ازتأمین آب برونداد شماست.

وما همان مردم وشهروندان ایلامی هستیم که با شنیدن نوای هر مسئولی دهان باز کرده وانتظار ریختن آب داریم.

این مثلث موجود در دل خود "داد" داردو بی "داد" می گوید.

ازما شروع کنیم تا به ایشان برسیم.

ما بدانیم وباور کنیم که منابع آب همین است که می بینیم وجابجا کردن و جمع نمودن  آنها به اسم سد ومخزن ومنبع و... علاوه بر هزینه های گزاف کاری غیر بهداشتی است وبهداشتی کردن آبهای تجمعی بسیار پر هزینه و نگهداری آنها بسیار مشکل است.

اگر بگوییم بخشی از مشکلات خشکسالی وکم بارندگی حاصل تفکرسدسازی جهانی است گزاف نگفته ایم که اکنون چاره ای جز آن نداریم. نمیدانیم دایره ی شروع زندگانی را از کجا در نظر بگیریم از نوزادی یا از ازدواج زوج جوانی که تازه بسم الله گفته اند اگر همین زوجها با هم عهد کنندکه درست مصرف نمایندفرقی نمی کند که این مصرف از سفره ی غذا شروع شود یا ازآب وبرق وگاز و...چه می شود.

چقدر لذت دارد که زنان وهمسران حسابگروریزبین باشنددر پخت وپزوخوردن وآشامیدن به ته مانده بشقاب وظروف خودشان دقت کنند.باور کنیم که اگربه اندازه ی مشخص غذا در بشقاب بریزیم وکاملا"مصرف کنیم کم شخصیتی نیست،اگر هنگام تشنه بودن آب را به اندازه در لیوان بریزیم وتا آخر لیوان بخوریم خنده دار نیست، اگر ته مانده لیوان آب کودکمان را بجای دور ریختن به پای گلدان وباغچه بریزیم خساست نیست بلکه سرمایه گذاری است واز قطره به دریا رسیدن است وآموزش غیر کلامی وکلاس درس نرفته است که به کودکانمان هدیه نموده ابم آنگاه این کودک است که فردا در مدرسه ومحیط ازریخت وپاش جلوگیری می کند. اگر والدین از چکه های آب شیرآلات خانگی وباز بودن بیخودی لوله های آب هم به کلام وهم به عمل بیتفاوت نباشند هر گز کودکی را نمی بینیم که از کنار شیرآبی که باز است رد شودوآنرا نبندد.

چون کارشناس بهداشت هستم نکته بهداشتی به عرض برسانم در صورتی که کودکی از آب بازی خوشش آمد آن را منع نکنید بلکه از او مواظبت کنید تا هم مریض نشود وهم آب رابیشتر از مقدار مورد نیاز هدر ندهد.

اگر مادران وپدران با شلنگ آب حیات و کوچه راشستشو ندهند ودر صورت نیاز به نظافت با زدن ماسک از جارو استفاده نمایند ارزش آ ب رابه فرزندان خود شناسانده اند

صبحگاهان چقدر دیده اید که برای جابجا کردن برگی یا کاغذی ویا... چه مدت آب شلنگ باز است.اگر پدری برای شستشوی خودرو خود شلنگ آب راعلاوه برفشاری کردن بر بدنه ماشین وگرفتن دقیقه های طولانی وآنگاه دور انداختن آب که به ساعت هم می رسد تا دستمال مالیدن ومجدد استفاده کردن را انجام ندهد به کودکان ونوجوانان خودآموزش منفی نداده است وهیچوقت هدر رفت آب بر کودکانمان فرهنگ سازی نکرده ایم.

اگر باورمان بیاید که چنانچه از پشت کنتور آب مصرف می کنیم ولو برای باغچه تنها خودمان را گول زده ایم واعتقادات خود وخانواده رافروخته ایم وهیچ مسئولی از این عمل ضرر نمی بیند وتنها ما هستیم که از مثلث تعریف شده ی خود ضرر می کنیم که مسلماّ همدیگر را نمی بخشیم.

باز ماندن شیرآب در طول مسواک زدن ها و سر وصورت شستن ها وحمام های طولانی ورخت و ظرف شستن های مدت دار از خانه هاومنازل شخصی گرفته تا اماکن عمومی در تصور نمی گنجد وهیچ وقت مقدار هدر رفت آب رابه محاسبه های ریالی وسرمایه ای خانوادگی واجتماعی واتلاف منابع به ذهن نمی آوریم.

آیا هیچ فکر کرده ایم که هزینه ی تمام شده ی هر لیتر آب بیشتر از هر لیتر بنزین است .تحریم های ظالمانه ی تحمیل شده بر مردم ایران از خرید وفروش سوخت است که قیمت آن خیلی کمتر ازآب می باشد این یعنی اگر روزی خدایی نخواسته منابع آب ته کشیده وبخواهیم آب وارد کنیم چه منابع عظیمی از دست خواهیم داد.

پس بیاییم با هم باشیم وبا هم مصرف کنیم با هم به سلامت وآرامش برسیم.

واما شما که همان مسئولین هستید بارها در محافل ومجالس شخصی ورسمی اعلام کرده اید که هزینه ی هر لیتر آب تا به دست مصرف کننده برسدمیانگین هزاروپانصدتومان است ولی دولت تنها قسمتی از این هزینه رااز مردم می گیرد یعنی عملاّ یارانه پرداخت می کند پس مردم به هوش باشند که در حقیقت هزینه ی آب خودرا که همان هزینه ی خانوادگی است مدیریت نمایند.

ما مردم به عرض می رسانیم که حقوق و دستمزد شما کارکنان ومسئولین از همین برآورد هزینه است تا چه حد صرفه جویی شده است؟ آیا ما هم حق نداریم عرض کنیم که شما نیز صرفه جویی کنید وکمتر بدنه ی این اداره را نه از روی نیاز بلکه باری به هرجهت ضخیم تر کنیدتاهزینه تأمین آب پر هزینه کمتر شود، آیا فقط مردم صرفه جویی انجام دهند وقطره ای مصرف کنند اما پرداختی های انجام نداده کلان و حتی سوخت وسوزخودروهای اداری در درب منازل کارکنان ومسئولین،هزینه های رفت وآمد کودکان مهد ومدارس آنها که از بیت المال سرمایه گذاری شده وعده ای ازکارکنان ساعتها درخدمت امورات شخصی خود ومسئولین با پرداخت های ویزه و...در برنامه صرفه جویی هزینه تمام شده آب دیده شده است؟

بیایید باهم صرفه جویی کنیم ما در مصرف آب وشما هم درهزینه ی تمام شده تأمین آب

آیا مردم حق ندارند به گویند بیایید باهم صرفه جویی کنیم ما در مصرف آب وشما هم درهزینه ی تمام شده تأمین آب،

آیا در بین محققین وبا سوادان عالی رتبه شاغل در این قسمت که این همه تحقیق های زیبا در خصوص چرخش جوی  وتغییر اقلیم تا مصارف مردمی وتعیین هزینه هاو... انجام داده اند تحقیقی در خصوص مصارف ابواب جمعی پرداختی های بی مورد،مسافرت های غیرضروری وانجام سمینارهای بی ثمر واستفاده های شخصی از بیت المال و...صورت گرفته تا از سرجمع هزینه های تأمین آب

مردم کم کنندوآنگاه هزینه تأمین هر لیتر آب را اعلام نمایند.

و اما بعد مسئله ی بسیار مهم در همه ی ادارت وهمه ی امکانات توزیع عادلانه ی منابع ودر دسترس بودن موجودی منابع برای همه ی اقشار مردم خیلی مهم ترازمقدار منابع می باشد. اگر از مسئولین سئوال شود جریان چیست که آب بالا دستی ها وپایین دستی هاو وسطی ها در همه ی شهرهای کل استان اینقدر اختلاف فشار وجود دارد چه جوابی دارند؟

پوسیدگی لوله های آب ونبود اعتبار بهانه ی نخ نمایی است که دیگر درباورها نمی گنجد، شهرک های جدید ومحله های تازه احداث شده که وازه ی پوسیدگی لوله ها را نمی پذیرد.

آیا مسئولین اجرایی خبر دارند که در نیمه دوم همین سال93 یک نفر بعلت تعمیر تانکر ذخیره آب خود وغرق شدن درتانکر جان خود را از دست داد وخانواده ای بی سرپرست شد؟

محققین علمی چرا هزینه ی تخریب ساختمانهای مسکونی واداری وعمومی را ازنصب تانکر وسر ریز شدن آب وخسارت های ناشی از آن که سرمایه ی عمومی است محاسبه نمی کنند وآنها را به سرجمع هزینه های آب اضافه نمی کنند تا ببینند رقم ها به چند هزار تومان برسد.

پیام صدای دبه های انبار کردن ونرسیدن چند روز آب به مردم شهر وروستا وعشایر و...چیست ؟

چقدر خسارت سلامتی وبهداشتی به دنبال داشته ودارد؟کودکانی که از نبود آب ورعایت نشدن بهداشت به اسهال رسیده و تلف شده اند در کجای آمارها گنجانده شده است؟

آب چه در بدن وچه دردسترس نباشد هر دو نابودی می آورد، پس می توانیم با هم باشیم تا نابود نشویم . عهد کنیم به آب این مایه ی حیاتی و بهترین نعمت خدا احترام گذاشته وآنرا ارج نهیم و اورا از خود نرنجانیم.

اگر روزی برسد که هم مردم وهم مجریان انتقادهای وارده را قبول کنند ودر راستای ساماندهی آن قدم بردارند به همدیگر لطف کرده وآنگاه شاهد رحمت الهی میشویم ودغدغه ها واسترس های وارده به حداقل میرسد واین کاملاّ قابل دسترسی است کمبودهای منابع آب ایلام خیلی بیشتر از استانهای دیگر نیست یزد واصفهان وخراسانات ودیگر استانهای کویری خیلی بیشتر وزودتر از ایلام دچار کم آبی شده اند اما چه کرده اند که در برج سازی ها و احداث شهرک های حاشیه ای جدید مشکلی ندارند.

وضلع سوم که در این نوشتارایشان نامیده شده است خشکسالی وکم بارندگی است.تغییرات جوی و جرخش اقلیمی پدیده ی منظم منظومه شمسی است که علما ودانشمندان آنرا از مدتها پیش یاذآوری نموده وهم اکنون نیز این مسیرمنظم منظومه ادامه خواهد داشت.علم وآگاهی وتدبیر چاره ساز است که این نیزدر مسیر سرنوشت طی خواهد شدکه شکر نعمت مزید نعمت خواهد شد.

جمالوندی – نشریه ایمن

 

 

 

  • اسماعیل گلستان