ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

۱۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

آخرین وضعیت تب کریمه‌کنگو/ ۱۵ مبتلا و ۴ فوتی

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ق.ظ

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار و وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور را اعلام کرد .

دکتر محمود نبوی از مردم خواست هنگام خرید گوشت به مهر تأیید دامپزشکی روی کشتارها دقت کرده و ۲۴ ساعت گوشت نذری را در یخچال نگهداری کنند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت ویروس تب کریمه کنگو در کشور گفت: امسال ۱۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۴ مورد فوتی در استان‌های مازندران، کرمان، کرمانشاه و خراسان رضوی گزارش شده است.

به گفته نبوی، این آمار با میزان ابتلای افراد در مدت مشابه در سال گذشته تفاوت چندانی نکرده چرا که سال گذشته ۳۹ مورد ابتلا و ۶ مورد فوتی داشته‌ایم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: سالی دو بار در مناطقی که حساس‌تر هستند آغل دام‌ها از طریق سازمان دامپزشکی سمپاشی می‌شوند و همین طور سعی شده است از واردات دام به کشور که عمدتا از مرزهای شرقی کشور صورت می‌گیرد، جلوگیری شود.

بنابر اعلام وب‌دا، نبوی در ادامه با بیان اینکه ۸ کشتارگاه صنعتی نیز درمحدوده استان سیستان و بلوچستان احداث شده تا انتقال این بیماری کمتر باشد، گفت: همچنین به افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند تاکید شده است که با وسایل حفاظتی مانند ماسک، دستکش و چکمه استفاده کنند و کشتار را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و در دمای هشت تا چهار درجه نگهداری کنند.

وی افزود: البته شش ساعت نگهداری کشتاردر یخچال کافی است اما طی این ۲۴ ساعت علاوه بر ویروس کریمه کنگو سایر آلودگی‌ها هم از بین می‌رود.

نبوی با بیان اینکه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو کنه‌ها هستند که ویروس آن به مدت ۱ تا ۲ هفته در بدن دام باقی می‌ماند، به مردم توصیه کرد از کشتاری که مورد تایید سازمان دامپزشکی است، استفاده کنند یا دام خود را از میادینی که دامپزشکی آنها را تایید می‌کند، تهیه نمایند.

 

  • اسماعیل گلستان

نشریه ایمن شماره 49 منتشر شد

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ق.ظ
نشریه ایمن ، شماره 49 منتشر شد .

  • اسماعیل گلستان

تبریک و تسلیت های شماره 48

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۷ ق.ظ

جناب آقای دکتر علی سایه میری
انتخاب شما به عنوان مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان را به شما تبریک و از خداوند برایتان موفقیت آرزومندیم
عطاءاله جمالوندی



جناب آقای دکتر رسول دشتی
درگذشت والده ی جنابعالی را تسلیت گفته از خداوند برای آن مرحومه مغفرت و برای بازماندگان صبر آرزومندم.
مهندس روح اله میرزایی
  • اسماعیل گلستان

آداب استفاده از اینترنت

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۱ ق.ظ

ارسالی از مریم محمدقاسمی
(برگرفته از کتاب «آداب معاشرت برای همه» ترجمه و گردآوری:«داوود نعمت الهی»)

 

فناوری جدید، یاد گرفتن مقررات معاشرتی تازه ای را ایجاب می کند. امروز که استفاده از رایانه ها و اینترنت به نحو روزافزونی در بین مردم گسترش یافته است، به عنوان یکی از مقررات معاشرتی باید حساسیت ها و وقت دیگران را مدنظر داشته باشیم.

J ادب در اینترنت

رعایت ادب و آداب معاشرت برای اینکه دنیای رایانه و اینترنت را خوشایند، فرهیخته و کارآمد کند، ضروری است.

 

J احتمال دیده شدن ایمیل شما توسط دیگران

فقط پیام هایی را با ایمیل بفرستید که آشکار شدنشان برایتان مهم نباشد، چون دنیای اینترنت و رایانه بسیار عمومی و در دسترس همگان است. هر کسی با مهارت های فناوری مناسب می تواند پیام شما را یافته و مطالعه کند. ایمیل ها آنقدرها که تصور می کنیم خصوصی نیستند.

J نامه های زنجیره ای

هرگز نامه های زنجیره ای با ایمیل نفرستید و آنها را دست به دست نکنید. نامه های زنجیره ای، یعنی پیام هایی که به طور همزمان به صدها نفر فرستاده می شوند، معمولاً به دروغ قول می دهند که در صورتی که شما این نامه ها را برای دوستان و نزدیکانتان بفرستید جوایزی به شما می دهند.

 

J صدایتان را بلند نکنید

در صورتی که برای نوشتن نامه الکترونیکی خود از زبان های غربی ( انگلیسی، فرانسه و...) و یا از حروف لاتین استفاده می کنید تمامی متن پیام را با حروف بزرگ یا حروف کوچک یا به صورت پررنگ ننویسید. این کار مثل فریاد زدن در هنگام صحبت کردن است. برای تأکید روی لغت یا عبارتی، می توانید آن را میان دو علامت ستاره یا به صورت ایرانیک بنویسید. پیام هایی را که همه حروف آن بزرگ یا کوچک یا پررنگ نوشته شوند، مشکل می توان خواند. همچنین قبل از فشار دادن روی دکمه «ارسال» املای واژه ها را دوباره بررسی کنید.

J می توانم آدرس شما را به کسی بدهم؟

بدون اجازه صریح کسی، هرگز آدرس ایمیل او را به دیگران ندهید، به این وسیله ممکن است دوستی را از دست بدهید، یا بدتر از این، با قانون دچار مشکل شوید. آدرس ایمیل هر کسی حق خصوصی اوست و او همواره باید بداند که در اختیار چه کسانی است.

 

J هرزنامه

هرزنامه نفرستید، آن را دست به دست نکنید، یا به آن پاسخ ندهید. اگر از به خطر افتادن رایانه های دیگران به وسیله ویروس ها و سایر مشکلات حرفی به میان نیاوریم، این عمل زمان و فضا را در جعبه نامه های ارسالی به هدر می دهد. واژه «هرزنامه» به پیام های نامربوط و ناخواسته اشاره می کند که معمولاً بدون اجازه به تعداد بسیاز زیادی از ایمیل ها ارسال می شوند که اغلب کالاهای ناپسند می فروشند و زبان یا تصاویر زننده ای در بر دارند.

 

J نامه های طولانی

اگر می خواهید یک ایمیل طولانی بفرستید، واژه «طولانی» را در جایی از عنوان موضوعی نامه الکترونیکی یا در سطر اول پیامتان بگنجانید. (پیام بیش از یکصد سطر، طولانی محسوب می شوند.) فقط کاری کنید که گیرنده بداند انتظار یک نامه طولانی را داشته باشد تا اگر ترجیح می دهد، بتواند خواندن نامه را تا فرصتی مناسب به تأخیر بیندازد.

 

J پاسخ به همه؟

برای آنانی که اسمشان را در فهرست نامه می بینید، نامه نطلبیده نفرستید. فقط به خاطر اینکه اسم شما در میان فهرست طولانی سایر گیرنده ها گنجانده شده است. شما مجاز نیستید با همه آنها نامه نگاری کنید بخصوص اگر آنها چنین انتطاری از شما ندارند. این عمل از نظر خیلی ها، بی ادبی است. پاسخ خود را تنها به فرستنده نامه ارسال کنید.

 

J صندوق پست یا جعبه نامه های وارده؟

ایمیل و اینترنت، ابزار مناسبی برای کلیه مکاتبات ما نیستند. بعضی پیام ها، حتی در دوران تمدن پیشرفته ما، هنوز باید با دست نوشته شوند تا موثرترین احساسات ما را انتقال دهند. نامه ها و یادداشت های شخصی قدرت و منظور خاص خودشان را دارند.

 

J کاملاً در امان باشید

بعضی از مقررات معاشرتی به همه کاربران اینترنت مربوط می شوند چون چنین مقرراتی همه اعضای خانواده ما را از مواجه شدن با مطالب یا تصاویر زیانبخش محافظت می کنند. مثلاً  بچه ها هرگز نباید آدرس یا شماره تلفن خود را بدون اجازه پدر یا مادر پخش کنند. اگر منبع یک نامه پیوست را تأیید نمی کنید یا آن را نمی شناسید، هرگز آن را دانلود نکنید. هرگز با ملاقات کسی با او در اینترنت آشنا شده اید موافقت نکنید.

 

J نمابر

فکس یا نمابر توسط یک دستگاه نمابر انتقال می یابد و فرستنده و گیرنده هر دو باید آن را اطلاعات علنی محسوب کنند. نمابر از طریق خطوط تلفنی به دستگاه نمابر دیگر منتقل می شود که متن را منتشر می کند تا به رویت هر کسی برسد. بنابراین فرستنده باید پیشاپیش تلفن کند تا به گیرنده نمابر مذکور هشدار دهد.

 

J فرستادن یک ایمیل دریافتی برای اشخاص دیگر

هرگاه تصمیم گرفتید که یک ایمیل را عیناً برای شخص یا اشخاص دیگر بفرستید (فوروارد کردن) حتماً تمام آدرس های گنجانده شده در پیام ها، برای گیرندگان قبلی که هنوز در آن ایمیل موجود می باشد، را حذف کنید. برای انجام دادن این کار، باید اول دکمه «فوروارد» را فشار دهید، پیام خود را مرتب و پاک کنید، سپس دکمه «ارسال» را فشار دهید.

 

J نمادهای احساسی

رفتار مناسبی نیست که از نمادهای مبهم به نام نمادهای احساسی، در مکاتبات الکترونیکی جدی استفاده شود. البته اینها در پیام های پیش پا افتاده و مکاتبات غیر رسمی خوب هستند. دانستن تفاوت میان این دو نوع مکاتبات حائز اهمیت است.

 

J رونوشت پنهان

اگر می خواهید یک ایمیل گروهی به یک فهرست مکاتبه ای از افراد ناآشنای مختلف بفرستید، نشانی خودتان را در محل نشانی گیرنده بزنید و برای بقیه از قسمت BCC (رونوشت پنهان) استفاده کنید. به این طریق، آدرس های دوستانتان محفوظ خواهند ماند. وقتی شما رونوشت پنهان می کنید، هر گیرنده پیام شما، فقط اسم شما را خواهد دید.

  • اسماعیل گلستان


محمد یوسفی، دبیر انجمن مرغ داران کشور با تایید شیوع آنفلوآنزای مرغی در شمال کشور گفت: "این بیماری از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما کنترل شده است."

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای یوسفی اعلام کرد: "این بیماری دو مرغداری صنعتی در شمال کشور را درگیر کرده است، و تمام مرغ‌های این دو مرغداری برای جلوگیری از شیوع بیماری معدوم شدند."

سازمان دامپزشکی کشور نیز ضمن تائید این خبر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت پذیرفت."

در بخش دیگری از اطلاعیه این سازمان آمده است: "با توجه به اینکه براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوآنزای تیپ H5N1 تشخیص داده شده و با توصیه‌های سازمان دامپزشکی، همکاری مردم و دستگاه های ذیربط از شیوع بیماری جلوگیری شده است. نظر به اینکه بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده به عنوان مهمترین منبع شیوع بیماری مطرح می‌باشد از کلیه مردم تقاضا دارد، جدا از خرید طیور زنده از این بازارچه‌ها خودداری نمایند."

 

  • اسماعیل گلستان

اخبار علمی

دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۹ ق.ظ

سلاح جدیدی برای مبارزه با سرطان پوست

پژوهشگران بریتانیایی می گویند سلاح جدیدی برای مبارزه با سرطان پوست ساخته اند. آنها مدعی اند با دستکاری ژنتیکی ِ گونه ای از یک ویروس - که معمولا عامل تبخال است- به دارویی دست یافته اند که ظاهرا میتواند سرطان پوست را درمان کند. ولی این دارو هنوز مجوز نگرفته و فعلا تنها در درمان گروه محدودی از بیماران استفاده می شود .

*

آب آلبالو و نقرس

پزشکان دانشگاه نورتمبریا می گویند نوشیدن یک لیوان آب آلبالو در روز می تواند اسید اوریک اضافی را به مدت تنها چند ساعت از بدن پاک کند و دردهای ناشی از بیماری نقرس را تسکین دهد.

*

سیگار و بیهوشی

پژوهش محققان در ترکیه نشان می دهد سیگاری ها و افرادی که در معرض دود سیگار هستند هنگام جراحی به داروی بیهوشی و آرامبخش های بیشتری نیاز خواهند داشت

*

درمان ضایعات نخاعی

مطالعه روی موش‌ها نشان داده که ترکیبی از داروهایی که برای درمان سرطان در مرحله آزمایش هستند، ممکن است در درمان ضایعات نخاعی هم سودمند باشند.

*

درمان خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست

نتایج تحقیقی که درباره تاثیر ترکیب دو داروی سرطان برای درمان خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست (ملانوما) انجام شده نشان می‌دهد که این روش دوره توقف پیشرفت تومور را چند ماه افزایش داده است.

*

افسردگی ملایم و نارسایی قلبی

طبق تحقیق جدید ارائه شده در «کنگره ۲۰۱۵ نارسایی قلبی» اروپا، افسردگی ملایم تا حاد با افزایش ۵ برابری تمامی علل مرگ در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مرتبط است

*

 

عفونت و ضریب هوشی

طبق یک مطالعه جدید، افرادی که مبتلا به عفونت های شدید شده بطوریکه مجبور به بستری شدن در بیمارستان می‌شوند، دارای IQ نسبتاً پایین تری از حد میانگین هستند.

*

خواب و حافظه

محققان دانشگاه سد در مجارستان دریافته اند که خواب منقطع و آشفته بر فرآیندهای متفاوت حافظه و نحوه یادگیری کودکان تاثیر می گذارد.

*

باز هم عفونت و ضریب هوشی

نتایج یک بررسی جدید تایید می کند که ابتلا به هر نوع عفونت شدید می تواند روی ضریب هوشی نیز تاثیر سوء داشته باشد.

*

پارکینسون و افسردگی

تحقیقات نشان داده است احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون در افرادی که افسردگی دارند بیشتر است

*

بادام زمینی و قلب

مطالعه مصرف بادام زمینی نشان داده است که گنجاندن آنها به عنوان یک وعده غذایی پرچرب باعث بهبود واکنش تری گلیسیرید بعد از وعده غذا و حفظ عملکرد غشاء درونی رگ های قلب می شود.

 

 

  • اسماعیل گلستان

اخبار کوتاه شماره 48

چهارشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۳ ق.ظ

بهزیستی:

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام ، به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان ایلام ، نعمت الله خدامرادی اظهار داشت: به تازگی یک میلیارد و 380 میلیون ریال از محل اعتبارهای بهزیستی کشور به این اداره کل اختصاص یافته است. - وی افزود: این مبلغ اعتبار با سرانه 20 میلیون ریال به 70 نفر از جامعه هدف بهزیستی اعم از توانخواهان، زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان پرداخت می شود. - سرپرست اداره اشتغال بهزیستی ایلام عنوان کرد: در صورت جذب اعتبار بیشتر این کمک بلاعوض تا پایان سال به دو برابر افزایش خواهد یافت

*

برنامه تحول نظام سلامت:

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام ، محمدرضا مروارید در چهل و سومین نشست بررسی طرح تحول سلامت در استان ایلام، اظهار داشت: اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور یک اقدام بسیار خوب بود که سبب شد مردم از خدمات درمانی بهتر و بیشتری بهره مند شوند. - وی افزود: در راستای خدمت دهی درمانی مطلوب به مردم در استان ایلام باید تجهیزات و امکانات درمانگاه ها و مراکز درمانی و بیمارستان ها استانداردسازی شوند. - استاندار ایلام عنوان کرد: همچنین باید تهیه تجهیزات اساسی درمانی مورد نیاز استان مانند سی تی اسکن در دستور کار مراکز درمانی قرار گیرد

*

ساخت بیمارستان 374 تختخوابی شهر ایلام

علی دلپیشه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین طرحهای حوزه پزشکی و سلامت استان ایلام ساخت بیمارستان 374 تختخوابی شهر ایلام است که هم اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار است و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد. - دلپیشه بیان داشت: بهره برداری از این بیمارستان بخش مهمی از نیازهای درمانی این شهر را تامین می کند و دیگر نیازی به رفت و آمد بیماران استان به سایر نقاط کشور نیست. - این مسئول اظهار داشت: طرح تحول نظامت سلامت برای استان ایلام دستاوردهای مهمی داشته که مهمترین آن کاهش هزینه های درمانی مردم از 50 درصد به پنج درصد بوده است

*

راه‌اندازی مراکز سرپایی و بستری سوء مصرف الکل

رییس اداره پیشگیری ازسوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت راه‌اندازی مراکز سرپایی و بستری سوء مصرف الکل در کشور خبر داد.

*

درمانگاه تامین اجتماعی در مهران

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهیار سلیمانی عصر امروز در جلسه شورای اداری مهران اظهار کرد: این درمانگاه با موافقت هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در زمینی به وسعت دو هزار و 300 متر احداث می شود. - وی ادامه داد: تلاش می شود با اختصاص اعتبار لازم این درمانگاه پس از خرید زمین و اجرای طرح آن ظرف سال جاری کلنگ زنی شود. - مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان ایلام با اشاره به اینکه تمام سعی خود را برای ارتقای خدمات درمانی به مردم استان به کار خواهیم برد، تصریح کرد: پزشک عمومی، مامایی، داروخانه، تزریقات و پانسمان، آزمایشگاه و رادیولوژی و سونوگرافی از جمله بخش های این درمانگاه خواهند بود .

*

کم کاری برخی مراکز ترک اعتیاد

محمدرضا مروارید در نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر یکی از اولویت هایی است که باید تمامی مسئولان به آن توجه داشته باشند. - وی افزود: در استان ایلام نیز مراکزی وجود دارد که باید با جدیت به وظیفه خود عمل کنند در حالی که برخی از این مراکز وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند.

*

انتقادات از تعرفه گذاری

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، پزشکان عمومی و نسخه نویس را از گروه‌های پزشکی خواند که در جریان تعرفه‌گذاری‌های خدمات پزشکی امسال بسیار متضرر شده‌اند و گفت: متاسفانه این روش تعرفه‌گذاری نتیجه‌ای جز نارضایتی به بار نیاورد.

*

از تغییر الگوی ایدز

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از تغییر الگوی ایدز در کشور، بر لزوم نقش‌آفرینی نهادهای آموزشی در زمینه کنترل ایدز تاکید کرد.

*

عدم تائید مدارک فارغ التحصیلان پزشکی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدام آمریکا و کانادا در عدم تائید مدارک فارغ التحصیلان پزشکی کشورمان را محکوم کرد.
 *

راه اندازی مجهزترین بلوک زایمانی کشور در کنگاور

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر ترویج و گسترش زایمان طبیعی در شهرستان کنگاور، از راه اندازی مجهزترین بلوک زایمانی کشور در شش ماه آینده در بیمارستان این شهرستان خبر داد.

*

شیوع سالک در ایلام

راضی ناصری فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالک طی چند سال گذشته در استان ایلام و به خصوص شهرستانهای مهران و دهلران شیوع پیدا کرده است که نیازمند کارهای فرهنگی و برنامه ای طولانی مدت است. - وی بیان داشت: به طور قطع ریشه کنی این بیماری در سطح استان نیازمند زمان، اعتبار و همکاری مردم است که البته بیش از 10 سال برنامه نیاز دارد. - ناصری فر بیان داشت: میران سالک در سال گذشته به دلایل زیادی در استان ایلام که شامل شهرستانهای مهران و دهلران است، افرایش یافت که خوشبختانه در سال جاری روند کاهشی دارد

*

افتتاح نخستین مرکز غربالگری مشاوره ژنتیک ویژه زوج های جوان دردره شهر

معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام گفت: با توجه به اینکه انجام مشاوره ژنتیک ویژه زوج های جوان از مهرماه در سراسر کشور اجباری می شود این طرح با افتتاح این مرکز بصورت آزمایشی آغاز شده است. - شاپور کردی اظهار کرد: این طرح با مشارکت و هماهنگی شبکه بهداشت و دفاتر ثبت ازدواج در یک شهر از هر استان کشور اجرا و در استان ایلام نیز در شهرستان دره شهر اجرا می شود. - هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از رشد معلولیت در کشور اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح انجام مشاوره ژنتیک برای زوج های جوان قبل از ازدواج اجباری خواهد شد

*

مشکلات خانواده های متوفی در بیمارستان آبدانان

در هفته های گذشته به دلیل اختلال در سیستم برق سردخانه بیمارستان رسول اکرم (ص) ابدانان، برای برخی خانواده های متوفی شهرستان مشکلات و نگرانی هایی ایجاد شد

مرتضی سبزی رییس بیمارستان آبدانان در گفتگو با آبدانان خبر اظهار کرد: خرید و احداث سردخانه و فراهم آوردن جایگاه آن جزو وظایف شهرداری است و بیمارستان در قبال متوفی و نگهداری و انتقال میت هیچگونه تعهدی ندارد.

وی بیان کرد: بیمارستان جای نگهداری اجساد نیست و در سالهای گذشته اگر همکاری شده است خارج ار حیطه وظیفه و صرفا بخاطر محرومیت شهرستان بوده است که گاها همین امر باعث بروز مشکلاتی نیز شده است.

سبزی گفت: نباید این همکاری در ذهن برخی تبدیل به وطیفه شود و وظیفه اصلی ایجاد سردخانه شهرداری ها هستند ،نه بیمارستان.

*

سن مصرف سیگار

سن شروع مصرف سیگار در ایران به ١٧‌سال رسیده. گفته می‌شود ٥/٣‌درصد ایرانیان هر روز قلیان می‌کشند، نگران‌کننده اما شیوع مصرف قلیان در میان زنان است، به طوریکه بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان درحال قلیانی شدن هستند.

*

استاندار: راه اندازی پروازهای خارجی در فرودگاه شهدای ایلام عملی می شود

محمدرضا مروارید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مسوولان استان به شدت پیگیر این موضوع هستند و در روزهای گذشته نیز مکاتباتی را با سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده ایم. - وی افزود: موافقت های ضمنی را برای پرواز هواپیماها از فرودگاه شهدای ایلام به شهرهای مذهبی کشور عراق کسب کرده ایم و امیدواریم این موضوع با توجه به نزدیکی این استان به عتبات عالیات و امنیت بسیار بالا هر چه سریع تر اجرایی شود. - استاندار ایلام یادآور شد: انجام پروازهای خارجی در فرودگاه شهدای ایلام نیازمند ساخت پایانه مسافری جداگانه است که اداره کل راه و شهرسازی استان در حال ساخت این سالن در حاشیه فرودگاه است

*

بازدید پروفسور آمریکایی از خزندگان ایلامی

پروفسور استیون اندرسون، استاد بازنشسته دانشگاه‌های آمریکا متخصص حشرات و خزندگان از واحد فناور سرپنتاریوم مرکز رشد دانشگاه ایلام بازدید کرد.

در این بازدید دکتر سالکی، مدیر مرکز رشد دانشگاه و دکتر مبارکی رئیس بخش موزه و تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز حضور داشتند.

پروفسور استیون اندرسون پس از مشاهده یکی از نمونه‌های واحد سرپنتاریوم بنام افعی دم عنکبوتی اظهار داشت: این نوع افعی در رسته بی‌نظیر‌ترین مار‌ها در دنیا قرار دارد و سیستم شکارش در بین تمام مار‌ها منحصر به فرد است

*

بهداشت مدارس

سید محمد موسوی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام ، اظهار داشت: طرح سنجش در 14 پایگاه اولیه در تمامی شهرستان ها و مناطق و یک پایگاه تخصصی در مرکز استان از 25 خردادماه ماه با هدف سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان همزمان در سراسر استان آغاز می شود. - وی افزود: در این طرح که امسال به صورت الکترونیکی اجرا می شود اولیا نوآموزان ابتدا به مدرسه محل تحصیل فرزند خود مراجعه می کنند و مدیران مدارس ثبت نام اولیه نوآموزان را در سامانه سنجش انجام داده و برگه نوبت سنجش نوآموزان را که شامل تاریخ ٬ ساعت٬ مدارک مورد نیاز و آدرس پایگاه سنجش است به اولیا ارائه می دهند

*

12 درصد مردم سیگار و قلیان می کشند

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهارداشت: بیش از ۱۲ درصد مردم ایران مصرف کننده مواد دخانی اعم از سیگار و قلیان هستند

*

راه اندازی مرکز تحقیقات و آزمایشگاه زیست فناوری و گیاهان دارویی ایلام

مرکز تحقیقات و آزمایشگاه زیست فناوری و گیاهان دارویی ایلام با حضور دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی استان راه اندازی شد.

 

 

 

  • اسماعیل گلستان

اخلاق انتخابات

دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۴۸ ق.ظ

عباس سهراب زاده/ دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی/ استادیار دانشگاه پیام نور

سلسله بحث های اخلاق انتخابات

1- مفهوم اخلاق انتخابات و رابطه آن با اخلاق در سیاست ...

اصطلاح اخلاق انتخابات مفهوم جدیدی نیست و تقریباً همزاد با خود واژه انتخابات است. اخلاق در معنای عام آن بدون هیچگونه پیشوند و پسوندی به فراخور وام­گیری از ادیان الهی یا مکاتب بشری و فلسفه­های اخلاقی معانی متفاوتی دارد اما می­توان یک گزاره را که اغلب فلاسفه اخلاق آن را به عنوان قاعده طلایی اخلاق پذیرفته­اند شاه بیت همه مباحث پیرامون اخلاق دانست و آن توصیه ای است  اخلاقی ،که با قرائت های مختلف در دین اسلام آمده است و می­فرماید "آنچه برای خویش می­پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی­پسندی برای دیگران نیز مپسند". اما اخلاق در معنای خاص و همراه با پسوندهایی از قبیل شغل، هنر، کارویژه و ... همچون اخلاق انتخابات می­تواند دربرگیرنده بینش، رفتار و حتی سازوکار باشد از این­رو وقتی سخن از اخلاق انتخابات گفته می‌شود مقصود نوع نگاه به انتخابات، رفتارهای انتخاباتی و سازوکارهایی است که یک کاندیدا یا طرفداران او در انتخابات برای جلب رأی دیگران اتخاذ می­کنند. اما رابطه اخلاق انتخابات با اخلاق در سیاست یا اخلاق سیاسی می­تواند به تعبیر فلاسفه رابطه "عموم و خصوص من وجه" باشد.اکنون  اگر بپذیریم در جوامع مردمسالار، انتخابات مؤثرترین بخش رفتار سیاسی جامعه و نظام سیاسی در تعیین برنامه­ها، خط مشی­ها، اهداف و آرمان­های آنها در همه حوزه­ها ، دست کم برای یک برهه زمانی مشخص است پس می­توان گفت اخلاق در انتخابات نیز بخش مهمی از اخلاق سیاسی است اما متأسفانه میان اخلاق و سیاست یک تنافر معنایی تاریخی وجود دارد. دلیل این تنافر نیز در ذات این دو واژه نیست بلکه دلیل اصلی آن عملکرد سیاستمداران در طول تاریخ و عدم پایبندی آنها به اصول اخلاقی است که سبب شده است در نگاه عموم و حتی برخی از اندیشمندان نتوان بین اخلاق و سیاست اجتماع صادقه ایجاد کرد و دست کم دروغ را به عنوان یک امر مذموم و غیر اخلاقی در رفتار سیاسی لازم بپندارند. سرآمد این نوع نگاه به اخلاق در سیاست ماکیاولی اندیشمند ایتالیایی است که در کتاب شهریار چنین رفتاری را برای پادشاه لازم و ضروری می­داند و توجیه او نیز حفظ سلطنت و حکومت به هر قیمتی حتی دروغ و سایر رفتارهای غیراخلاقی است. من پاسخ به نوع نگاه ماکیاول و طرفداران او  در توجیه به کار بردن دروغ  در سیاست را در یک بیت شعر فارسی پیدا کرده­ام و آن  این است که"هر راست نشاید گفت * جز راست نباید گفت"

اما در این بحث چنانکه پیش­تر گفته شد هدف، بیشتر بررسی نوع نگاه به انتخابات و رفتارها و سازوکارهای انتخاباتی است تا اخلاق به معنای عام آن.

2- چه عواملی را می­توان باعث فساد در انتخابات یا رعایت نکردن اخلاق انتخابات دانست؟

انتخابات در سطح کلان و سیاسی آن یک سازوکار بشری برای رسیدن به یک شیوه حکومت به نام دموکراسی جهت اداره یک کشور در سطوح متفاوت است. این سازوکار اگر چه در همه کشورهای مردمسالار یا دموکراتیک به قانون تبدیل شده باز ممکن است به تعبیر پوپر ایراد و اشکال­هایی هم داشته باشد اما فعلاً به عنوان تنها سازوکار موجود جهت انتخاب رئیس جمهور؛ نماینده مجلس و ... و یا سازوکاری دموکراتیک برای کسب قدرت است.

نوع نگاه به این سازوکار حاکی از نوع نگاه به مفهوم قدرت به عنوان مفهوم کانونی در سیاست است. هر چه نگاه به قدرت سالم­تر، عقلانی­تر، انسانی­تر و اخلاقی­تر باشد طبعاً نگاه به انتخابات نیز در ذیل آن همین گونه خواهد بود. به نظر من تنها کسانی در انتخابات پول­های هنگفت هزینه می­کنند که به قدرت به عنوان ابزاری برای رسیدن به ثروت نگاه کنند بنابراین یکی از اصلی­ترین عوامل فساد در انتخابات نگاه فاسد و مسموم به قدرت است. عامل دیگر بی‌لیاقتی است. کاندیدایی که نه از نظر خود بلکه از نظر مردم واقعاً ویژگی­ها و شایستگی لازم را داشته باشد به ابزارهای فاسد از قبیل خرید رأی و ... روی نمی­آورد. این شکل از فساد ابزاری برای جبران کاستی­هایی است که کاندیدا در خود سراغ دارد. من 17 ویژگی را برای یک کاندیدا احصاء کردم و دست کم تشخیص خودم این است اگر کسی این 17 ویژگی یا درصد بالایی از آنها را داشته باشد شایسته کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس است و نیازی به خرید رأی و سایر ابزارهای ناسالم ندارد. عامل فسادآور دیگر در انتخابات،  مرزبندی­ها و خطوط قومی و قبیله­ای است که اگر چه از ویژگی­های بافت اجتماعی در ایلام و چند استان دیگر است اما پررنگ شدن آن توسط کاندیداهای مجلس و برخی از نخبگان ناآگاه، به سلامت انتخابات آسیب می­رساند چرا که تنگ کردن عرصه انتخابات در حصار قومی با استفاده از فشارهای اجتماعی،  رأی­دهندگان را از آزادی انتخاب یک کاندیدا ، خارج از دایره قوم و ایل خود محروم می­کند. مضاف بر آن رفتار برخی از نمایندگان مجلس در توجه ویژه به قوم و قبیله خود سبب می­شود رأی­دهندگان در آینده صرفاً به کاندیدای قوم خود فارغ از داشتن ویژگی­ها و شایستگی لازم، فکر کنند و این دور باطل و منفی مدام تکرار می­شود. شکستن این قید اجتماعی نیز مستلزم پرداخت هزینه­های سنگین اجتماعی است که به شخصی که  به کاندیدایی خارج از قوم خود رأی داده است تحمیل می­شود که هر کسی حاضر به پرداخت این هزینه نیست.

 عامل دیگر خلاء قانونی در حوزه انتخابات است که در سالیان اخیر بخش کوچکی از آن با الزام کاندیداها به داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد پر شده است که این نیز کافی نیست. الان در  دنیا برای به کار گرفتن یک کارمند ساده دست کم یک امتحان در حوزه کار او به عمل می­آید اما  در ایران برای کسب کرسی نمایندگی مجلس و پس از آن قانون­گذاری و نظارت بر اجرای قانون،  ملاک و معیارهای فنی و تخصصی وجود ندارد. این امر اگر در زمان انتخابات موجب فساد نشود حتماً موجب ناکارآمدی و ضعف مجلس خواهد شد. روشن است کاندیداهای کم دانش و کم مایه حتی اگر راضی به فساد در کسب قدرت نباشند بی تعهدی آنها به مسئولیتی که در آینده به عهده خواهند گرفت عین فساد است. این فساد می­تواند جنبه عینی پیدا نکند و فساد فکری باشد.

3- چرا در استان ایلام به جز یک مورد سایر نمایندگان نتوانسته­اند برای بار دوم انتخاب شوند؟

این مسئله ربطی به فاسد بودن یا سالم بودن روند انتخابات ندارد چه بسا نمایندگانی در اوج سلامت به پیروزی رسیده­اند اما بار دوم شکست خورده­اند. شکست در دومین بار حضور در انتخابات که در ایلام به یک سنت تبدیل شده است ناشی از گلهایی است که نمایندگان به خودشان می­زنند. تفسیر این جمله واضح است در واقع نمایندگان در بار دوم حضورشان در عرصه انتخابات از اشتباهات استراتژیک دوران نمایندگی خود شکست می­خورند و گرنه عقل سلیم ایجاب می­کند نماینده­ای که چهار سال در مجلس کسب تجربه کرده است و با بدنه نطام سیاسی ارتباط برقرار کرده است مجدداً به نمایندگی انتخاب شود اتفاقی که در برخی از استان­ها از جمله اصفهان وتهران مرتباً تکرار می­شود. اما اغلب نمایندگان ما به محض انتخاب شدن و ورود به بهارستان وارد فضای دیگری می­شوند و قاعده بازی سیاسی را فراموش می­کنند این نیز ناشی از نظریه­ای است که بر فضای انتخابات مجلس در ایلام حاکم است. طبق نظریه مبادله یا بده بستان،نماینده به جبر فضای انتخابات قول و قرارهایی داده است که بخش عمده­ای از وقت خود را صرف تحقق این وعده­های ریز از قبیل استخدام و وام و پست و ... می­کند. نماینده در واقع به جای اینکه در ایلام و با استفاده از مشاوره­ها و پیشنهادها و انتقادهای رأی­دهندگان فکر کند و در تهران عمل کند برعکس در تهران فکر می­کند و در ایلام عمل می­کند آن هم اعمال بی­مقدار و بی تأثیر از قبیل جابجایی یک مدیر یا استخدام فرزند یک حامی .به نظر من این فضا قابل دگرگونی است و می­توان به گزینه انتخاب مجدد فکر کرد اما این مهم نیازمند تغییر استراتژی و تاکتیک­های نمایندگان است که به زعم من بیش از فضای حاکم بر انتخابات، تفکر خودشان اجازه این تغییر را به آنها نمی­دهد.

این مسئله یعنی شیوه تفکر و اقدام نمایندگان، یک گزاره مهم و محکم را به دست منتقدان آنها می­دهد و آن این است که" آزموده را آزمودن خطاست". البته این گزاره به شرطی صحیح و کارآمد است که آزموده در آزمون قبلی سربلند بیرون نیامده باشد و آزمودن مجدد آن خطا به حساب می­آید لیکن در صورتی که آزموده یا نماینده فعلی بتواند از آزمونی که مردم از او گرفته­اند نمره مطلوبی کسب نماید تردید ندارم اقبال و توجه عمومی به او تکرار می­شود. نمره گرفتن از آزمون نمایندگی چندان دشوار نیست.

4- رعایت اخلاق در زمان تبلیغات تا چه اندازه می­تواند در سلامت اصل انتخابات اثرگذار باشد؟

این بعد از اخلاق که بیشتر به رفتارهای انتخاباتی و شیوه تبلیغات می­پردازد متأسفانه در ایلام بحرانی است چرا که بسیاری از کاندیداها انتخابات را نه یک مسابقه بلکه یک مبارزه می­پندارند اصطلاحی که در انتخابات دنیا نیز رایج است. اما انتخابات سالم در واقع مسابقه است مسابقه­ای همانند دویدن بر روی خطوط موازی برای رسیدن به یک هدف یا مقصد. کاندیداهای ما بیش از آنکه به تعریف توانمندی­ها، برنامه­ها و راهکارهای خود بپردازند به ضعف­ها و ناتوانی­ها و احیاناً عیب­های رقبای خود توجه می­کنند. تکرار می­کنم این مسئله خاص انتخابات در ایلام نیست بلکه در اغلب نقاط دنیا رایج است. این شکل از تبلیغات شاید در نظام سرمایه­داری و نظیر آن مرسوم شده باشد اما در احکام و قواعد انسانی و اسلامی جواز این کار را به هیچ کسی و در هیچ شرایطی نداده­اند بنابراین تبلیغات ناسالم می­تواند سلامت اصل انتخابات را نیز زیر سؤال ببرد چرا که  استفاده کاندیداها از جنگ روانی و تخریب و تهمت و بی­توجهی مسئولین امر، بیانگر عدم سلامت سازوکار انتخابات است. در ایران خوشبختانه قانون انتخابات با استناد به آموزه­های اصیل اسلامی اجازه استفاده از تخریب رقیب را به کاندیداها نداده است لیکن در بحبوهه  انتخابات و فضای تب آلود سیاسی برخی بی­تقوایی­ها و قانون شکنی­ها و بد­اخلاقی­ها هم ممکن است رخ دهد.

ادامه دارد.....

  • اسماعیل گلستان

از سوء مدیریت تا سوئ مصرف مواد

شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۴ ق.ظ


وضعیت بحرانی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی از زبان مدیر کل دانشجویی وزارت

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از مشکلات دانشجویان علوم پزشکی ارائه و از آینده نظام سلامت، ابراز نگرانی کرد.

دکترمطلبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران با تاکید بر اینکه دانشجویان علوم پزشکی سربازان فعلی و سرداران آینده نظام سلامت هستند، اظهار کرد: با این وجود سلامت خودشان در معرض خطر است و اگر اینگونه ادامه دهیم قطعا بدنه ارائه دهنده خدمات سلامت در آینده، بیمار خواهد بود. اکنون با واقعیت‌های تلخی در حوزه آموزش پزشکی روبه‌رو هستیم که نمی‌توانیم در برابر آن‌ها سکوت کنیم و شاید وقت آن رسیده باشد که مهرهای محرمانه را بشکنیم و با واقعیت روبه‌رو شویم.

وی با اشاره به عدم توجه به معیشت، رفاه، سلامت جسمی و روانی دانشجویان علوم پزشکی در برنامه پنجم توسعه، افزود: این بی‌توجهی که راه را برای تخصیص بودجه در این مسیر طی سال‌های گذشته دشوار کرده است از یک طرف و افزایش بی‌رویه و غیر کارشناسانه ظرفیت دانشگاه‌ها، تبدیل شبکه‌های بهداشتی درمانی شهرهای کوچک به دانشکده بدون تامین زیرساخت‌های آموزشی، ورود دانشجویانی با عنوان پردیس بین‌الملل به دانشگاه‌های بزرگ بدون افزایش امکانات رفاهی، آموزشی و پژوهشی، فشارهای بیرونی به وزارت بهداشت جهت ارتقا شبکه بهداشتی به دانشکده یا دانشکده به دانشگاه در مناطق بدون امکانات، پذیرش دانشجویان خارجی بدون امکان سنجی آموزشی، رفاهی و فرهنگی و ... طی سال‌های گذشته ازجمله عواملی هستند که نه تنها سلامت جسم و روان دانشجویان علوم پزشکی را تنزل داده‌اند که سطح علمی دانشگاه‌ها را نیز به طور محسوس دچار افت کرده‌اند.

بودجه سلامت روان دانشجویان، صفر

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه چهار مسئله بحرانی در حوزه سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی وجود دارد،توضیح داد: افت تحصیلی، سوء مصرف مواد، یأس و سرخوردگی و افکار و رفتار خود آسیب رسان چهار مسئله بحرانی در حوزه سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی است. این چهار معضل به صورت درهم تنیده ای تعداد قابل توجهی از دانشجویان ما را مبتلا کرده و تعداد بیشتری را تهدید می کنند.

دکتر مطلبی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت، 19 هزار نفر (حدود 11 درصد( از دانشجویان علوم پزشکی حداقل به یکی از چهار بحران ذکر شده مبتلا هستند و این در حالی است که طی چندین سال متمادی بودجه سلامت روان دانشجویان صفر است. در تعداد زیادی از دانشجویان علوم پزشکی علائم و شواهدی از افسردگی مشاهده می شود که در صورت عدم توجه و رسیدگی لازم، تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. همچنین علائم اختلالات اضطرابی در بین این دانشجویان از دانشجویان غیر علوم پزشکی شایع تر است.

کمتر از 10 درصد دانشجویان علوم پزشکی در فعالیتهای ورزشی مشارکت دارند

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت جسمی و ورزش نیز وضعیت هشداردهنده است، اظهار کرد:به علت کمبود فضای ورزشی و تجهیزات، وابستگی‌های تکنولوژیکی و عدم کفایت مربیان و کارشناسان آموزش دیده، کمتر از 10 درصد دانشجویان علوم پزشکی در فعالیتهای ورزشی مشارکت داشته و حدود 150 هزار دانشجوی علوم پزشکی کمترین تحرک را داشته و دچار فقر حرکتی اند.

برخی از دانشجویان علوم پزشکی در معرض سوء تغذیه یا ابتلا به بیماری‌های گوارشی هستند

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، در ادامه با اشاره به حوزه رفاهی و الگوی نامناسب تغذیه دانشجویان گفت: به علت حجم بالای دروس و در نتیجه کمبود زمان، گرایش به فست فودها افزایش یافته و به علت پایین بودن کیفیت غذا در اثر خریدهای اجباری مواد اولیه، کمبود فضای فیزیکی رستوران‌ها، غیر صنعتی بودن آشپزخانه‌ها و مهمتر از همه پایین بودن سرانه تغذیه دانشجویی در بودجه دانشگاهها، برخی از دانشجویان علوم پزشکی در معرض سوء تغذیه یا ابتلا به بیماری‌های گوارشی هستند.

حدود 30 هزار دانشجو در فضاهای بحرانی و نامطلوب زندگی می‌کنند

دکتر مطلبی با بیان اینکه از یک میلیون متر مربع فضای خوابگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی 300 هزار متر مربع آن اجاره ای و غیرملکی(موقت) و 700 هزار متر مربع آن ملکی است، توضیح داد: از 700 هزار متر مربع ملکی، تنها 300 هزار متر مربع قابل تحمل بوده و 400 هزار متر مربع آن غیر استاندارد، غیر بهداشتی، فرسوده، غیر ایمن و غیر قابل تحمل است.

وی بر لزوم شمارکت خیرین در بخش خوابگاه‌ها تاکید کرد و گفت: از 75 هزار دانشجوی خوابگاهی علوم پزشکی، حدود 30 هزار دانشجو در فضاهای بحرانی و نامطلوب زندگی می کنند، در این بخش اگر خیرین ورود پیدا نکنند، امکان اصلاح وجود ندارد زیرا در سال 94 نیز بودجه عمرانی برای بازسازی، بهسازی و تجهیز خوابگاهها دیده نشده است. همچنین مشکلاتی مثل بعد مسافت بین خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها در کنار اتلاف وقت و هزینه، ریسک حوادث را در بین این دانشجویان بالا برده و این موضوع نیز در کنار سایر عوامل موجب اضطراب دانشجویان و خانواده‌هایشان می‌شود.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت، ادامه داد: کم توجهی به دستیاران تخصصی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عدم اهتمام چندین ساله مسئولان برای حل مشکلات ایشان، تامین و ارتقاء سلامت ایشان را در حال حاضر به یکی از معضلات اصلی نظام سلامت تبدیل کرده است. عدم کفایت خوابگاه‌های متاهلی، عدم حمایت مالی و تسهیلاتی لازم، ممنوعیت‌های قانونی کار حین تحصیل، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش امید به آینده، عدم کفایت امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها بدون هماهنگی با دانشگاه پذیرنده و تحمل اجباری و سازش ناگزیرانه با شرایط سخت معیشتی و رفاهی، بخشی از مشکلاتی است که این دسته از دانشجویان با آن روبه‌رو هستند که به نوعی می‌توان از آن به اورژانس منابع انسانی نظام سلامت یاد کرد.

تلاش‌های معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، برای اصلاح معضلات و ارتقاء سطح سلامت دانشجویان

مطلبی با اشاره به تلاش‌های معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، برای اصلاح این معضلات و ارتقاء سطح سلامت، گفت: معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت برای اصلاح معیشت و رفاه این دانشجویان برنامه های متعدد و متنوعی را برنامه‌ریزی کرده که در صورت تامین منابع آنها را به اجرا در خواهد آورد ،اما حل زیربنایی این مسائل و معضلات مستلزم فعالیت‌ها و تعاملات بین بخشی مستمر و برنامه‌های دراز مدت است که این برنامه‌ها حتما باید با مشورت، مشارکت و حضور فعال ذی‌نفعان آن یعنی دانشجویان علوم پزشکی طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و پایش شود و در این راستا این معاونت با تشکیل ساختارهایی از قبیل شوراهای صنفی دانشجویان، کانون‌های دانشجویی، انجمن های علمی دانشجویی، انجمن های ورزشی دانشجویی، گروه‌های همتایار و توسعه کار دانشجویی مسیر دانشگاه‌ها را برای بهره‌گیری شایسته از این پتانسیل عظیم، جوان، خلاق و پر انرژی هموار کرده است.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: امید است که مسئولان در سطوح بالاتر منابع لازم را برای نجات آینده نظام سلامت تامین کنند تا این جوشش دانشجویی سرخورده و مأیوس نشود.

 

  • اسماعیل گلستان

خطراتی که همواره بدنسازان را تهدید می کند

چهارشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۷ ق.ظ

استفاده نابجا از استروئیدهای آنابولیک و مضرات آن

دکتر علی حیدرنژادیان

دانشگاه علوم پزشکی ایلام -  معاونت غذا و دارو – واحد تجویر و مصرف منطقی دارو.

 

استروئید ها گروهی از ترکیبات با ساختار مشابه هستند که مواد زیادی را در بدن مانند کلسترول، هورمون های جنسی، هورمون های آدرنال و .. شامل می شوند. هورمون های مترشحه از آدرنال کورتیکواستروئید ها هستند که برای حفظ فشارخون، قند خون و تعادل آب و الکترولیت ضروری اند. با این وجود وقتی از سواستفاده از استروئید ها بحث می شود منظور استفاده از استروئید های آنابولیک توسط ورزشکاران می باشد. استروئیدهای آنابولیک داروهای صناعی هستند که عملکردی مشابه هورمون جنسی مردانه(تستسترون) دارند.

واژه آنابولیک به خاصیت عضله سازی این ترکیبات صناعی اشاره دارد. این داروها همگی نسخه ای هستند و پزشک در شرایطی مثل پایین بودن سطح تستسترون، بیماری های مزمن مانند ایدز که با ضعف عمومی عضلات همراه هستند این داروها را تجویز می کند.

ناندرولون، اکسی متولون، استانوزول، اگزابولون و ... از جمله داروهای این دسته هستند.

استروئیدهای آنابولیک گاها توسط ورزشکاران و بدنسازان در جهت بهبود عملکرد عضلانی و وضعیت جسمانی مورد سوئ استفاده قرار می گیرند. استفاده نابجا از این مواد می تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. از جمله عوارض عمومی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)     تومور کبدی

2)     پرفشاری خون

3)     احتباس آب

4)     افزایش سطح LDL و کلسترول خون

5)     کاهش سطح HDL

6)     جوش و آکنه

7)     عصبانیت، تغییر خلق

عوارض وابسته به جنس مذکر:

1)     عقیمی

2)     کاهش شمار اسپرم ها

3)     جمع و کوچک شدن بیضه ها

4)     ریزش مو

5)     افزایش ریسک سرطان پروستات

عوارض وابسته به جنس مونث:

1)     افزایش موهای زائد و موی صورت

2)     ضخیم شدن صدا

3)     اختلالات قاعدگی

4)     الگوی رشد مردانه

برای آن دسته از نوجوانانی که هنوز به سن جهش رشد نرسیده اند استفاده نابجا از این داروها می توان به بلوغ زودرس سیستم اسکلتی و کوتاهی قد آنان منجر می شود.

امکان وابستگی فیزیولوژیک به این داروها وجود دارد. این داروها بر روی الگوی ترشح و عملکرد غده آدرنال ها تاثیر می گذارند. این غده مسئول ترشح هورمون های استروئیدی مانند کورتیزول و الدوسترون است. پزشک وقتی این داروها را تجویز میکند برای قطع مصرف آنها مجبور است که دوز دارو را کم کم کاهش دهد که به غده آدرنال اجازه داده شود به فعالیت نرمان خود بازگردد. لازم به ذکر است که قطع ناگهانی استروئید های آنابولیک می تواند به بروز عوارض ناشی از قطع مصرف دارو منجر شوند که بسیار خطرناک اند و گاها کشنده.

 

 

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=52945

 

  • اسماعیل گلستان