ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

پیام هفته - 41

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۸ ق.ظ

آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) :


بخش دیگری که باز آن را مختصر عرض می‌کنم - که مربوط به عموم مردم است - در درجه‌ی اوّل عبارت است از امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اجتماعی. البته در مسائل فردی، تقوا بسیار زیاد مورد توصیه‌ی امیرالمؤمنین است؛(۱) اما در زمینه‌ی مسائل اجتماعی شاید هیچ خطابی به مردم شدیدتر، غلیظتر، زنده‌تر و پُرهیجان‌تر از خطاب امر به معروف و نهی از منکر نیست. امر به معروف و نهی از منکر، یک وظیفه‌ی عمومی است. البته ما باید تأسّف بخوریم از این‌که معنای امر به معروف و نهی از منکر درست تشریح نمی‌شود. امر به معروف، یعنی دیگران را به کارهای نیک امر کردن. نهی از منکر، یعنی دیگران را از کارهای بد نهی کردن. امر و نهی، فقط زبان و گفتن است. البته یک مرحله‌ی قبل از زبان هم دارد که مرحله‌ی قلب است و اگر آن مرحله باشد، امر به معروفِ زبانی، کامل خواهد شد. وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می‌کنید - مثلاً احسان به فقرا، صدقه، راز داری، محبّت، همکاری، کارهای نیک، تواضع، حلم، صبر - و می‌گویید این کارها را بکن؛ هنگامی که دل شما نسبت به این معروف، بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما، امر صادقانه است. وقتی کسی را از منکرات نهی می‌کنید - مثلاً ظلم کردن، تعرض کردن، تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست درازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمّامی کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن، با دشمن اسلام همکاری کردن - و می‌گویید این کارها را نکن؛ وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی، یک نهی صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهی‌تان عمل می‌کنید. اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن‌گاه انسان مشمول این جمله می‌شود که «لعن اللَّه الامرین بالمعروف التّارکین له».(۲) کسی که مردم را به نیکی امر می‌کند، اما خود او به آن عمل نمی‌کند؛ مردم را از بدی نهی می‌کند، اما خود او همان بدی را مرتکب می‌شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود و سرنوشت بسیار خطرناکی خواهد داشت.


بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌

.۱۳۷۹/۰۹/۲۵

 ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر

 

  • اسماعیل گلستان

عنوان اخبار مندرج در ایمن 41

يكشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۰ ب.ظ

 

 

  1. 1.      اگر از پزشکان و کادر درمانی شکایت دارید، با ۱۶۹۰ تماس بگیرید!
  1. 2.      تغییرات در حوزه نیروی انسانی وزارت بهداشت
  1. 3.       آیا شهروندان ایلامی در خطر نیستند؟ (افزایش مبتلایان به بیماری‌های تنفسی در خوزستان)
  1. 4.      ایلامیانی که نیاز به آزمایش ژنتیک دارند با هزینه های گزاف هم امکان انجام آزمایش ندارند : مرکز تشخیص ژنتیکی سرطان پستان در یزد راه‎‎اندازی شد
  1. 5.      همه چیز درباره سرطان‌های زنان
  1. 6.       کاهش مجدد هزینه‌های درمان از ۱۵ آبان
  1. 7.       اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان ایلام آغاز شد
  1. 8.      در حالی که ایلام به مراتب از دزفول به عراق نزدیک تر است و در شرایطی که پیشنهاد و طرح توریسم درمانی سالها پیش - در زمان مدیریت آقایان دکتر ساکی و دکتر فلاحی به عنوان رییس دانشگاه و معاون درمان کلید خورده و میلیاردها تومان تجهیزات و هزینه های فضای فیزیکی صورت گرفت اما با تغییر مدیریت این پروژه ها نیز تعطیل شد حال بخوانید خبر توریسم درمانی را در دزفول استقبال زوج های عراقی از مرکز درمان ناباروری دزفول
  • 9.       رشد ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی تعرفه‌های درمانی
  • 10.    بسته حمایتی بیماران صعب العلاج به زودی اجرا می شود
  • 11.  بهترین راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی
  • 12.  بیماران سرطان سینه خراسان شمالی قربانی نبود دستگاه رادیوتراپی
  • 13.    گوگل ردیاب تشخیص سرطان و حمله قلبی می‌سازد
  • 14.    تمرینات ورزشی برای کارمندان
  • 15.  خودکشی دسته جمعی ایرانی ها با مواد غذایی!
  • 16.    دستگاه های اجرایی در توزیع آگهی به مطبوعات با ارشاد هماهنگ باشند
  • 17.  درجلسه شورای سلامت استان مطرح شد:

روزانه 2.5 تن زباله عفونی در ایلام تولید می‌شود

  • 18.    سلول های سرطان کش در آزمایشگاه تولید شد
  • 19.    سونامی دیابت در ایران با افزایش سالمندی
  • 20.    پس از گذشت 7 سال از اخذ مجوز سی تی اسکن برای شهرستانهای جنوبی استان خبر رسید که :

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس:

بیمارستان آبدانان به دستگاه سی تی اسکن مجهز می شود

  • 21.    عشایر آبدانان رایگان درمان شدند
  • 22.    وزیر بهداشت: سلامت را به بخشی سودآور برای سرمایه‌گذاران خصوصی تبدیل می‌کنیم
  1. 24.    مدیرکل دامپزشکی ایلام:

70     هزار کیلوگرم گوشت از کشتارگاه‌های ایلام جمع آوری شد

  1. 25.  مدیرمسئولان ایلامی از همایش مدیران مطبوعات محلی کشور می‌گویند
  1. 26.  معاون برنامه ریزی استاندار: بیماران عراقی در ایلام درمان می شوند
  1. 27.  شرکت‌های دانش‌بنیان و فلسفه ی وجودی آنها

 

  • اسماعیل گلستان

 

دکتر رضا ولیزاده متخصص روانپزشکی اخیرا ً جهت بازدید و ویزیت بیماران روانپزشکی به شهر زلزله زده مورموری رفته و حاصل این سفر یک روزه را با نشریات محلی در میان گذاشت. متن زیر خلاصه ای از بخش اول مطالب بیان شده ی ایشان است.

دکتر ولی‌زاده :

اولین سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده است این است که اصل موضوع چیست؟ آیا متخصصین زمین شناسی جهت بررسی موضوع به منطقه اعزام شده اند؟ آیا افکار عمومی مردم در این خصوص اقناع شده است که دلیل بیش از هزار مورد پس لرزه و پیش لرزه چه بوده است؟ از آنجایی که کسی نمونه‌ی مشابه را در ذهن ندارد که در جایی دیگر چنین اتفاقی افتاده باشد و به مدت چندین هفته صدها بار زمین لرزیده باشد طبیعی است که فضا برای شایعات نیز باز می شود. در این شرایط تکلیف مردم چیست؟

نکته تاسف‌بار اینجاست که شور اولیه ای که پس از زلزله ایجاد شده بود فرونشسته و مسوولین صحنه را ترک گفته اند و مردم را به حال خود گذاشته اند. تعداد چادرهای اسکان مردم بسیار اندک است که دلیل واضح آن این است که چادرهای درنظر گرفته شده و امکانات آنها نه برای اسکان طولانی مدت بلکه مناسب برای اسکان موقت و چند روزه بوده اند. گذشته از این همان چادرهای موقت هم به خیلی ها نرسیده از جمله پیرزنی که به من مراجعه کرده و اظهار داشته به دلیل ساییدگی زانو نتوانسته پیگیر دریافت چادر شود و با پتو سرپناهی برای خود ساخته بود.

مجموعا ً مردم از وضعیت موجود عصبانی هستند و این عصبانیت را می توان از گفته های صریح آنها برداشت کرد.

اما در خصوص بهداشت روان که موضوع اصلی و دلیل مراجعه ی من به آنجا بود علی رغم تلاش های مسوول بهداشت روان دانشگاه اما به دلایل مدیریتی وضعیت به مراتب وخیم تراز آن چیزی است که تصور شود.

اختلال اضطرابی بعد از حادثه (PTSD) که منجر به عوارضی از قبیل استرس، بی خوابی، اضطراب، کابوس های شبانه و ... می شود در بین مردم مشهود است. خوب است بدانیم که این استرس به صورت مداوم و طولانی مدت بسیار خطرناک است و حتما باید در مراحل اولیه مداخله و درمان شود.

در این شرایط می بایست ویزیت های روانپزشکی به شکل مستمر صورت می گرفت که دریغ از حتی یک مورد. البته مشاورین روانشناس از طرف سازمان آموزش و پرورش به منطقه اعزام شده اند که این موضوع به شکل تخصصی هرگز نمی تواند جایگزین ویزیت های متخصصین  روانپزشکی شود.

فقدان روانشناس بالینی در محل حادثه مشهودترین آسیبی است که احساس می شود.

موضوع وقتی حادتر می شود که متوجه شدیم بسیاری اقلام دارویی معمول در آنجا وجود ندارد. نکته مدیریتی اینجاست که در چنین شرایطی پایبند بودن به پروتکل های روتین اداری و ضوابط دارویی بی معناست و باید داروهای روانپزشکی به وفور در اختیار داروخانه ها باشد. اما نه تنها داروهای روانپزشکی که دارویی مثل آزیترومایسین هم در محل وجود نداشت.

یکی از نشانه های این وضعیت نامناسب مردی بود که با مراجعه به من اظهار داشت ده هزار تومان از همسایه ام قرض گرفته و آمده ام من هم نه فقط از او بلکه از هیچکدام از مراجعین حق ویزیت نگرفته و پس از نوشتن نسخه، مرد برگشته و اظهار می دارد که داروخانه این داروها را ندارد و اگر بخواهم از نزدیک ترین شهر هم این داروها را بگیرم هزینه رفت و آمدم بیش از هزینه دارو هاست .

البته شرایطی که ما دیدیم بسیار وخیم تر از آن بود که چنین توقعات معمولی داشته باشیم چرا که در شرایطی که حتی فقط یک صندلی بیمار وجود داشت که به نوبت بین بیماران مراجعه کننده به پزشک عمومی و بیماران پزشک متخصص جابجا میشد توقع خدمات تخصصی بلندپروازانه به نظر می رسید.

سوء مدیریت متاسفانه باعث شده که بسیاری اقدامات مدیریتی اولیه انجام نشود مثلا می شد به راحتی تعدادی روانشناس بالینی به صورت طرح به کارگیری شود که نشده است .

یکی از نکات دردآوری که در ویزیت بیماران متوجه شدم این بود که بازگشت به مواد مخدر در بین کسانی که قبلا سوء مصرف داشته اند مشاهده می شد.

برخی از مراجعین نیز دچار شوک های ناشی از برخورد با حیوانات شده اند از جمله خانمی که به محض بیدار شدن از خواب با دیدن ماری که دور تیرک داخل چادر حلقه زده است دچار شوک ناشی از ترس شده بود و یا موارد متعدد ترس و اضطراب ناشی از تهدید عقرب و رتیل که نشانه کم کاری بهداشت محیط منطقه بوده است.

از نظر روانپزشکی عوارض و آسیب های روانی پس از طی یک مدت تشدید شده و بدیهی است که این مسایل پزشکی را مسوولین سیاسی و اداری استان ندانند و متولی لین موضوع دانشگاه علوم پزشکی نیز در این خصوص اقدام مشهودی انجام نداده است.

با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا شروع فصل بارندگی ها مانده است استرس و نگرانی مردم برای تحمل شرایط معیشتی و اسکان خود روز به روز بیشتر می شود. این نگرانی در کنار نگرای های دیگر از جمله عدم تحقق وعده ی دویست و پنجاه میلیون ریال وام قرض الحسنه و 50 میلیون ریال وام بلاعوض اوضاع را وخیم تر کرده  است.

چادرهایی هم که در اختیار مردم قرار گرفته به دلیل فقدان امکانات حاشیه ای از قیل برق و اب بعد از چند روز بلااستفاده بوده و امیدی هم به ساخت سریع واحدهای جدید نیست

(ادامه دارد...)

  • اسماعیل گلستان

پیام دامپزشکی - ماهیان زینتی

دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۷ ب.ظ

ماهیان زینتی، آب و همه اجزای آکواریوم می توانند بیماری‌ها را به انسان منتقل کنند. لازم است دست‌ها پس از کار با آکواریوم، با مواد ضدعفونی شسته شوند.

  • اسماعیل گلستان

انحراف از نظام سلامت

شنبه, ۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۸ ق.ظ


 

در شرایطی که ماشین غول پیکر نظام سلامت با سر و صدای فراوان در حال حرکت است و بسیاری این طرح را بزرگترین طرح دولت می دانند و رییس دولت نیز خود شخصا در برنامه های خبری از این برنامه دفاع می کند صدها کیلومتر دورتر از کانون تصمیم گیری برنامه و در شهر ایلام اتفاقات دیگری در حال جریان است.

شنیده ها حکایت از این دارد که چندین پزشک متخصص که در طول اجرای برنامه نظام سلامت تحت عنوان "پزشک مقیم" موظف به حضور در بیمارستان بوده اند و بابت هر شیفت حضور، رقمی بین پنج تا هفت و نیم میلیون ریال – بله درست شنیدید هر شیفت کاری پنج تا هفت و نیم میلیون ریال – دریافت کرده اند نه تنها در شیفت خود حاضر نبوده و خدمتی به مردم نرسانده اند بلکه همزمان در مطبهای خود بوده و با تعرفه های جدید و چندین برابری به فعالیت مشغول بوده اند. یعنی همزمان هم از مطب خصوصی خورده اند و هم از بیمارستان دولتی.

صحبت از یک تخلف معمولی نیست موضوع از چند زاویه قابل تامل و بررسی است :

طبق اظهارات یکی از متخصصین وهمچنین علاوه بر ایشان مسوول یک گروه کارشناسی، گزارش تخلف و عدم حضور پزشکان در اغلب شیفت های مقیمی کتبا به اطلاع معاون درمان دانشگاه رسیده است و اینکه با وجود اطلاع مسوول مربوطه بازهم نه تنها برخوردی صورت نگرفته بلکه مزایای متخلفین نیز تماما پرداخت شده است نشانه ی خطرناکی می تواند از رویکرد مسوولین اجرایی طرح نظام سلامت در ایلام باشد

دوم اینکه تنها صحبت از تخلف پزشکان و انحراف مسوولین نیست بلکه همانگونه که همه می دانند هزینه های هنگفتاجرای برنامه تحول نطام سلامت بی واسطه از جیب مردم تامین می شود فلذا این برداشت غیرقانونی و غیرشرعی از جیب مردم نه تنها مصداق مفهوم اختلاس است بلکه ایجاد انحراف در طرحی است که بار روانی بزرگی بر دوش خود دارد.

از شروع اجرای طرح تا پایان مهرماه 170 روز گذشته است اگر تخلف یاد شده فقط در بین 4 پزشک اتفاق افتاده باشد و متوسط 6 میلیون ریال درهر شیفت کاری را در نظر بگیریم به رقمی معادل چهار هزار و هشتاد میلیون ریال می رسیم .

حال با تقسیم همین عدد بر تعداد یارانه بگیران ایلامی می توان به این نتیجه رسید که با عملکرد مدیران در چند ماه اخیر ماهیانه رقمی از مبلغ یارانه شهروندان ایلامی به متخصصانی که به تعبیر وزیر محترم بهداشت رشوه گیر هستند  پرداخت شده است!

(تحلیل این موضوع از زوایای دیگر ادامه دارد ... )



  • اسماعیل گلستان