ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

انحلال شورا یا استیضاح شهردار؟ مساله این است

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۷ ق.ظ

نامه سرگشاده جمعی از اساتید دانشگاه به استاندار

جناب آقای مهندس مروارید

استاندار محترم استان ایلام

با سلام و احترام و آرزوی توفیق و امید به تدبیر دولت در اداره امور

با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه شورای شهر و شهرداری ایلام بر آن شدیم تا سربسته و با قید محرمانه نامه‌ای بنویسیم و مساله را از زاویه‌ی دید جمعی از شهروندان برای جنابعالی تشریح نماییم اما در گشودن نامه و ارسال رسانه‌ای آن فایده‌ای دیدیم و آن اینکه دست‌کم بخشی از شهروندان از ارتباط حق و تکلیفی (حق خود و تکلیف مسوولین) که در این نامه بیان می‌شود آگاه می‌شوند.

مستحضرید که در حدود هشت ماهی که شورای اسلامی شهر ایلام شهردار را با ده رای از یازده رای برای شهرداری ایلام انتخاب کرده اند مکرر سخن از عزل و استیضاح رفته و در نهایت اخیرا این اتفاق محقق شد و لیکن شهردار با رای بخشی از اعضای شورا در سمت خود ابقا شد. تا اینجا ابدا ً خدشه‌ای به قانون وارد نشده و اصولا قانون‌گذار خود چنین راهی را پیش پای شوراییان گشوده است اما اگر این پرده برافتد و به تعبیر عامیانه سری به پشت پرده بزنیم حکایت چیز دیگری است

1.  

1.       شهردار منتخب شورای شهر است و شهروندان انتظار دارند شوراییان بدون توجه به مناسبات سیاسی، قومی، جناحی و ... فردی متخصص را برای اداره امور شهر انتخاب نمایند و بر کار او نظارت داشته باشند . انتخاب شهردار با 10 رای از یازده رای (معادل 91 درصد) از این مساله حکایت دارد که شوراییان با مطالعه، دقت نظر و هم‌فکری از میان گزینه‌های بسیار بنا به دلایلی تخصصی و علمی، ایشان را برای شهرداری انتخاب نموده‌اند و اصولا ً نفر یازدهم که به ایشان رای نداده به صورت طبیعی تسلیم رای اکثریت است و نه می‌تواند و نه اخلاقی است که از همان ابتدا ساز مخالفت را برای جشن استیضاح کوک نماید و اکنون اگر شوراییان بر تخصص، مدرک، ویژگی‌های شخصیتی و ... شهردار خرده بگیرند پاسخ بنده به عنوان یک شهروند این است که یا شما از ابتدا بدون علم و آگاهی و مطالعه ایشان را انتخاب نموده‌اید که این خود تضییع حقوق شهروندان است و یا اینکه امر جدیدی حادث شده است که این مسایل را بهانه نموده‌اید که این هم غیر اخلاقی است و شوراییان موظفند حقیقت را برای مردم بازگو کنند.

2.       از آنچه که به چشم می‌آید و در شهر می‌گذرد و از ذکر آنها می‌گذرم می‌توان گواهی به فعالیت و تلاش شهرداری داد اگرچه هیچ‌گاه رضایت مطلقه‌ی شهروندان ممکن نیست اما لااقل آن بخش از مردم که کمتر کارهای شخصی با شهرداری داشته و در واقع منافع شخصی آنها با قوانین شهرداری گره نخورده است از رفتار شهردار و خدمات شهرداری ناراضی نیستند. شهرداری همانند دوره‌های قبل خیابان‌ها و معابر شهر را نظافت می‌کند؛ به زیبایی شهر کمک می‌کند؛ ساخت و سازهای سابق را ادامه داده و بخشی را به اتمام رسانده ساخت و سازهای جدیدی را نیز شروع کرده و به طور کلی هیچکدام از وظایف و تکالیف ذاتی شهرداری بر زمین نمانده است گرچه شهرداری نباید صرفا ً به این تکالیف بسنده نماید و با خلاقیت و نوآوری در اداره امور شهر نشان دهد اما در هیچکدام از بندهای استیضاح شهردار متاسفانه سخن از نبود خلاقیت و نوآوری که بخشی از آن دامن خود شوراییان را نیز می گیرد وجود ندارد.

3.       تفکر غالب در شورای شهر ایلام حکایت از سوءاستفاده از رای مردم دارد. در یک نگاه آرمانی به انتخابات شورای شهر، مردم اعضای محترم شورا را برای بهتر زیستن و اداره بهتر شهر انتخاب نموده‌اند و شوراییان نیز با احترام به اصل مردم سالاری و نگاه به تکالیف خود باید محل خدمت در چارچوب قانون باشند. اینک اما ترسیم دایره‌های پررنگ قومی در شورا و تصمیم‌گیری با لحاظ کردن مناسبات قومی ، بی‌احترامی به مردم‌سالاری و قانون است چیزی که متاسفانه در شورای شهر عیان است. علاوه بر آ ن شورای شهر نه محلی برای جستجوی پست و مقام و شغل (بجز دو نفر از اعضای شورا مابقی بیکار یا بازنشسته اند) و میز و ماشین و تشریفات است بلکه محلی صرفا ً برای خدمت است. امکانات رفاهی که شوراییان در این دوره از آن بهره می برند (هرکدام یک خودرو، دفتر کار مستقل، منشی و آبدارچی و ...) به مراتب فراتر از حق قانونی آنها و به مراتب بیشتر از پست های مدیریتی کلان در استان است و بعید می‌دانم در شورای شهر هیچ‌کدام از کلان‌شهرهای کشور چنین خدمات و امکاناتی برای شوراییان در نظر گرفته باشند

4.       آنچه که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ شهردار با مطبوعات گذشت و نیز آنچه که در مطبوعات محلی استان می‌گذرد دل هر شهروند دلسوزی را به درد می‌آورد؛ خواسته‌های شخصی که اعضای شورای شهر از شهردار داشته‌اند (به گواهی نشریه آلامتو) به شدت آزار دهنده و اسباب تحقیر شهروندان و موکلان این وکیلان است. باور کنید اگر حتی یک مورد ازین موارد صحت داشته باشد باید به حال این شورا و این مردم گریست. مگر می‌شود ناظر قانونی شهردار از او درخواست غیرقانونی نموده و او را مجبور به عدول از قانون نماید؟ مگر می‌شود ناظر قانونی شهردار او را وادار به عزل و نصب‌های قومی و غیرکارشناسی بنماید؟ مگر می‌شود شورا از شهردار بخواهد در برخورد با تخلفات قانونی در میان شهروندان تبعیض قایل شود؟ مگر می‌شود شورای شهر به شهردار بگوید اگر فلان کار را انجام ندهی استیضاحت می‌کنیم؟ و مگر می‌شود از حق قانونی استیضاح برای مطامع شخصی سوء‌استفاده کرد؟

5.       اگر سوالات استیضاح را ملاحظه فرمایید مطلع خواهید شد که بسیاری ازین سوالات را باید از خود شوراییان پرسید و اول آنها را به خاطر انتخاب شهرداری که به زعم آنها این همه اشکال و ایراد داشته است استیضاح نمود. به عنوان نمونه یک بند آن "عدم تسلط و اشراف شهردار به امور شهری" !!!

مگر شوراییان از شهردار شناخت جامع و مانع نداشته‌اند و او را برای این سمت مهم انتخاب نموده‌اند ؟ از کجا معلوم که با عزل ایشان نفر بعد نیز چنین شرایط و ایراداتب نداشته باشد؟

سخن را کوتاه می‌کنم؛ چه اینکه می‌دانم جنابعالی از بسیاری موارد دیگری که شان قلم اجازه‌ی گزارش آنها را نداده مطلعید. اکنون بنده به عنوان یک شهروند پیشنهاد می‌کنم با عطف نظر به موارد فوق و سایر موارد گفته نشده در صورت صحت این موارد از اختیار قانونی خود برای بازخواست و در صورت لزوم انحلال شورای شهر ایلام استفاده نمایید.

خداوند همه‌ی ما را به راه راست هدایت فرماید .

 

جمعی از اساتید دانشگاه

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">