ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

قطعی آب، قحطی مدیریت

سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۷:۳۸ ق.ظ

عطاءالله جمالوندی

آیا صدای برخورد دبه‌ها و سطل‌های خالی به گوش مسوولین می‌رسد؟ -  این زخم کهنه و فرسوده‌ی نبود و قطعی آب بر پیکر خانوارهای ایلامی در طول سال‌های متمادی با هیچ مرهمی التیام نیافت. سال 92 انقلاب طبیعت در بارش نزولات آسمانی، ایلامی شدن قائم مقام وزیر نیرو در راس این وزارتخانه و بومی شدن استاندار بارقه‌ی امید در دل ایلامیان تشنه کام به وجود آورد اما به نظر می‌رسد وقت و انرژی مثلث نمایندگان مجلس، وزارت و مدیران استانی اندر خم کوچه‌ی اول رضایت افراد اداری سپری می‌گردد و مردم صبور ایلام به باد فراموشی سپرده شده اند .

چگونه می توان باور کرد که آب به این فراوانی و وجود زیرساخت‌های متنوع توزیع آب هنوز عده‌ای با قطعی آب دست و پنجه نرم کنند ؟ اصلا در این عصر و زمانه با ابن تکنولوژی، نصب تانکر آب بر پشت بام خانه‌ها چه پیامی دارد؟ و بدتر از آن آبی نباشد که به تانکر برود.

تصور کنید که در این فصل سال از خواب بیدار شده و بخواهید دستشویی رفته، دست و صورتتان را بشویید و مسواک بزنید و وضو بگیرید و یا دوش بگیرید. اما به سمت شیر آب دست برده و آن را باز کنید ولی از آب خبری نیست چه وضعی برایتان پیش می‌آید ؟ اولین لطمه‌های بهداشت روان وارد شده از فکر خود فراتر رفته نگران بچه‌های کوچک می‌شوید که چه پیش می‌آید. عدم نظافت و بهداشت چه بلایی سر آنها می‌آورد؟ سالخوردگان که بماند. به کجا بروید و از چه کسی کمک بخواهید؟ همسایه ها هم مثل شما هستند و دنباله‌ی حدیث را بخوانید. عوارض جسمی آن را که همه می‌دانند. شلوغی مراکز درمانی و مطب‌ها و تحمل هزینه‌های گزاف و تلف شدن اوقات و از کار افتادن و ... یک طرف، عوارض روحی و پاسخ نگرفتن این درد بی‌درمان به کجا منتهی می‌گردد؟ راستی هیچ فکر کرده‌اید که ایلام در پرخاش‌گری و خودآزاری و دیگرآزاری مقام کشوری دارد؟ چرا؟ اصلا مهاجرت از استان به کلان شهرها به طوری‌که تقریبا یک دهه است جمعیت استان از 550 هزار نفر تجاوز نکرده است به مخیله مسوولین رسیده است؟ شاید هنوز باور نداریم خیلی از مهاجرت ایلامیان فرار از استرس، کاستی‌های اجتماعی و سوء‌مدیریت‌هاست نه فقدان امکانات

در طول چند سال گذشته بهانه نبود آب که همه باور دارند یک ماده حیاتی است به علت خشکسالی بود اما امسال چه بهانه‌ای وجود دارد ؟ مدتی است که اهم خبرهای صداوسیمای مرکز ایلام مخصوصا قسمت عمده‌ی مشکلات مهم هم در روستا و هم در شهر مخصوصا شهر ایلام کمبود و قطعی آب است چرا؟

جمعیت استان که تغییر نکرده، بارش هم که زیاد بوده و ... اما این بحران فقدان اب از کجاست؟ جالب اینکه در مصاحبه‌های تلویزیونی مدیران آب شهری و روستایی اعلام می‌دارند که امسال مشکلی نداریم اما این صورت‌جلسات و اعتراضات مردمی چه پیامی دارد؟ اکنون که این مطلب را می‌خوانید شکواییه‌ی اهالی کوچه‌های 21 و 22 بلوار نماز در منطقه چالیمار به نشریه رسیده که مدت 5 روز متوالی است که آب ندارند. سر و صدای آنها در لابلای سر و صدای دبه و سطل و صندوق عقب ماشین‌ها و ... پیچیده و مسوولین در نظاره‌ی مشغله‌ی تامین آب، زنان و کودکان خود را به اتهام عدم صرفه‌جویی مردم در مصرف آب قانع کرده‌اند و طلبکارانه با کت و شلواری ریاستی و مصاحبه‌های کیاستی حکم‌رانی می‌کنند.

اکنون که در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان هستیم نشریه‌ی ایمن همان‌قدر که از شهروندان انتظار دارد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند از مسوولین نیز انتظار دارد چاره‌ای تدبیر کنند.

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">