ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

دردسرهای تعویض دفترچه بیمه درمانی تامین اجتماعی

چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۸:۲۵ ق.ظ

اگر از افرادی باشید که دارای دفترچه درمانی تامین اجتماعی هستید حتما می دانید و تجربه کرده‌اید که تعویض دفترچه هنگامی که برگ‌های اندک آن تمام می شود چه دردسری است. این دردسر از آنجا شروع می‌شود که شما دفترچه به دست به ساختمان مرکزی سازمان تامین اجتماعی واقع در بلوار آیت الله مدرس مراجعه می کنید.

در هر ساعتی از شبانه روز که مراجعه کنید با انبوه مراجعینی مواجه می‌شوید که بر درگاه دریچه‌ای ازدحام کرده‌اند. این ازدحام البته ناگزیر و قابل پیش‌بینی است چرا که اگر تعداد افراد تحت پوشش تامین اجتماعی را در کنار تعداد برگه های دفترچه درمانی بگذارید و این هر دو را در بستر جامعه بیمارپذیر و بیماری‌زای استان بنگرید قابل درک خواهد بود. حال در این تراکم انسانی و ازدحام جمعیتی طبیعتا رساندن دفترچه تمام شده به صف بقیه‌ی دفترچه‌ها - که از آنجایی که موجودات بیجانی هستند در سکوت روی هم تلنبار شده‌اند - کار آسانی نیست. بعد، منتظر ماندن و منتظر ماندن و منتظر ماندن و هم‌زمان گوش به زنگ بودن که آیا صدای رهایی بخشی نام تو را بر زبان خواهد آورد یا نه. تا اینجای داستان بخش ناگزیر و جبری موضوع است اما به نظر می‌رسد نقش مدیریت هر واحد یا سازمان در رفع و رجوع همین مسایل به شکل مدیرانه و مدبرانه است مثلا اولین پیشنهاد می‌تواند واگذاری این خدمت به دفاتر پیشخوان باشد اتفاقی که گویا سایر سازمان‌های بیمه‌گر انجام داده‌اند و خود را و مراجعین را ازین دردسر رهانیده‌اند این اقدام علاوه بر اینکه در راستای پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی بوده و تاکیدات موکد مقام معظم رهبری در این باب را اجرایی می‌نماید بلکه با توجه به تعدد دفاتر پیشخوان در جای جای استان دردسرهای گفته شده را نیز رفع خواهد نمرد. تا زمان تحقق این موضوع و برای حل مشکل به شکل مقطعی لااقل می توان تعداد شعبات ارائه کننده این خدمت را در سازمان تامین اجتماعی افزایش داد ایجاد واحدی واقع در بلوار سیدالشهدا قسمتی ازین مشکل را رفع نموده اما هرگز کافی نبوده و نیست اگر هم این کار مقدور نیست افزایش تعداد افرادی که در پشت همان دریچه کذایی به مراجعین خدمت نمایند ساده‌ترین راهی است که به ذهن هرکسی می‌رسد. این هم مقدور نیست؟ نیرو ندارید؟ لااقل یک سیستم نوبت دهی بگذارید مثل آن چیزی که در بانک هاست تا دست کم ترتیب رعایت شود و حقی ضایع نشود. این هم امکان پذیر نیست؟ پول ندارید؟ دستگاه گران است؟ صندلی چی؟ چند تا صندلی هم نمی‌شود گذاشته شود تا مراجعین بنشینند لااقل؟ یا این هم توقع زیادی است؟

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">