ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

در بارانداز

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳ ق.ظ



"در بارانداز" عنوان فیلمی است که 60 سال پیش توسط کارگردان شهیری به نام "الیا کازان" در آمریکا ساخته شد. علاقمندان سینما به وضوح این کارگردان و این فیلم را می شناسند.

فیلم درباره‌ی اسکله‌ای است که محل ترانزیت کالاهایی از کشورهای مختلف است. اسکله یا همان بارانداز توسط فردی به نام جان فرندلی اداره می شود. جان فرندلی بارانداز را به شکلی اداره می‌کند که هیچ‌کس حق اعتراض ندارد. از آنجا که تنها ممر معاش مردم منطقه همین اسکله است مردان شهر که اغلب بیکار هستند صبح به صبح به اسکله می آیند تا اگر کشتیی آمد و باری خالی شد به صرت روزمزد کارگری کنند و چندرغاز پول گیرشان بیاید . اما منافعی که نصیب "جان فرندلی" و دوستانش می شود بسیار بیشتر از حد تصور است. روشی که جان فرندلی این منافع را حفظ می کند چگونه است؟

روشی تکراری که در تاریخ بارها تکرار شده است. روش این است: همه باید کر و لال باشند و بی‌عدالتی‌هایی را که می‌بینند انکار کنند. هرکس لب به اعتراض بگشاید محکوم به فناست. هر آدم منتقد یا معترضی در وهله ی اول، کار گیرش نخواهد آمد و اگر بخواهد بی عدالتی ها و ظلم و ستم ها را رسانه ای کند حتی ممکن است جانش را هم از دست بدهد!

افراد زیادی در طول تاریخ و در جغرافیاهای مختلف قربانی این گونه سیاست های غیرانسانی شده اند. آزادگانی که به جرم دفاع از حقیقت تبعید شده اند و یا از حقوق و مزایای قانونیشان محروم شده اند و یا حتی در مواردی جان خود را از دست داده اند و همه ی اینها برای این است که منافع مادی و مالی عده ای به خطر نیفتد.

 



  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">