ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

انحراف از نظام سلامت

شنبه, ۱ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۸ ق.ظ


 

در شرایطی که ماشین غول پیکر نظام سلامت با سر و صدای فراوان در حال حرکت است و بسیاری این طرح را بزرگترین طرح دولت می دانند و رییس دولت نیز خود شخصا در برنامه های خبری از این برنامه دفاع می کند صدها کیلومتر دورتر از کانون تصمیم گیری برنامه و در شهر ایلام اتفاقات دیگری در حال جریان است.

شنیده ها حکایت از این دارد که چندین پزشک متخصص که در طول اجرای برنامه نظام سلامت تحت عنوان "پزشک مقیم" موظف به حضور در بیمارستان بوده اند و بابت هر شیفت حضور، رقمی بین پنج تا هفت و نیم میلیون ریال – بله درست شنیدید هر شیفت کاری پنج تا هفت و نیم میلیون ریال – دریافت کرده اند نه تنها در شیفت خود حاضر نبوده و خدمتی به مردم نرسانده اند بلکه همزمان در مطبهای خود بوده و با تعرفه های جدید و چندین برابری به فعالیت مشغول بوده اند. یعنی همزمان هم از مطب خصوصی خورده اند و هم از بیمارستان دولتی.

صحبت از یک تخلف معمولی نیست موضوع از چند زاویه قابل تامل و بررسی است :

طبق اظهارات یکی از متخصصین وهمچنین علاوه بر ایشان مسوول یک گروه کارشناسی، گزارش تخلف و عدم حضور پزشکان در اغلب شیفت های مقیمی کتبا به اطلاع معاون درمان دانشگاه رسیده است و اینکه با وجود اطلاع مسوول مربوطه بازهم نه تنها برخوردی صورت نگرفته بلکه مزایای متخلفین نیز تماما پرداخت شده است نشانه ی خطرناکی می تواند از رویکرد مسوولین اجرایی طرح نظام سلامت در ایلام باشد

دوم اینکه تنها صحبت از تخلف پزشکان و انحراف مسوولین نیست بلکه همانگونه که همه می دانند هزینه های هنگفتاجرای برنامه تحول نطام سلامت بی واسطه از جیب مردم تامین می شود فلذا این برداشت غیرقانونی و غیرشرعی از جیب مردم نه تنها مصداق مفهوم اختلاس است بلکه ایجاد انحراف در طرحی است که بار روانی بزرگی بر دوش خود دارد.

از شروع اجرای طرح تا پایان مهرماه 170 روز گذشته است اگر تخلف یاد شده فقط در بین 4 پزشک اتفاق افتاده باشد و متوسط 6 میلیون ریال درهر شیفت کاری را در نظر بگیریم به رقمی معادل چهار هزار و هشتاد میلیون ریال می رسیم .

حال با تقسیم همین عدد بر تعداد یارانه بگیران ایلامی می توان به این نتیجه رسید که با عملکرد مدیران در چند ماه اخیر ماهیانه رقمی از مبلغ یارانه شهروندان ایلامی به متخصصانی که به تعبیر وزیر محترم بهداشت رشوه گیر هستند  پرداخت شده است!

(تحلیل این موضوع از زوایای دیگر ادامه دارد ... )



  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">