ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی

آداب استفاده از اینترنت

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۴۱ ق.ظ

ارسالی از مریم محمدقاسمی
(برگرفته از کتاب «آداب معاشرت برای همه» ترجمه و گردآوری:«داوود نعمت الهی»)

 

فناوری جدید، یاد گرفتن مقررات معاشرتی تازه ای را ایجاب می کند. امروز که استفاده از رایانه ها و اینترنت به نحو روزافزونی در بین مردم گسترش یافته است، به عنوان یکی از مقررات معاشرتی باید حساسیت ها و وقت دیگران را مدنظر داشته باشیم.

J ادب در اینترنت

رعایت ادب و آداب معاشرت برای اینکه دنیای رایانه و اینترنت را خوشایند، فرهیخته و کارآمد کند، ضروری است.

 

J احتمال دیده شدن ایمیل شما توسط دیگران

فقط پیام هایی را با ایمیل بفرستید که آشکار شدنشان برایتان مهم نباشد، چون دنیای اینترنت و رایانه بسیار عمومی و در دسترس همگان است. هر کسی با مهارت های فناوری مناسب می تواند پیام شما را یافته و مطالعه کند. ایمیل ها آنقدرها که تصور می کنیم خصوصی نیستند.

J نامه های زنجیره ای

هرگز نامه های زنجیره ای با ایمیل نفرستید و آنها را دست به دست نکنید. نامه های زنجیره ای، یعنی پیام هایی که به طور همزمان به صدها نفر فرستاده می شوند، معمولاً به دروغ قول می دهند که در صورتی که شما این نامه ها را برای دوستان و نزدیکانتان بفرستید جوایزی به شما می دهند.

 

J صدایتان را بلند نکنید

در صورتی که برای نوشتن نامه الکترونیکی خود از زبان های غربی ( انگلیسی، فرانسه و...) و یا از حروف لاتین استفاده می کنید تمامی متن پیام را با حروف بزرگ یا حروف کوچک یا به صورت پررنگ ننویسید. این کار مثل فریاد زدن در هنگام صحبت کردن است. برای تأکید روی لغت یا عبارتی، می توانید آن را میان دو علامت ستاره یا به صورت ایرانیک بنویسید. پیام هایی را که همه حروف آن بزرگ یا کوچک یا پررنگ نوشته شوند، مشکل می توان خواند. همچنین قبل از فشار دادن روی دکمه «ارسال» املای واژه ها را دوباره بررسی کنید.

J می توانم آدرس شما را به کسی بدهم؟

بدون اجازه صریح کسی، هرگز آدرس ایمیل او را به دیگران ندهید، به این وسیله ممکن است دوستی را از دست بدهید، یا بدتر از این، با قانون دچار مشکل شوید. آدرس ایمیل هر کسی حق خصوصی اوست و او همواره باید بداند که در اختیار چه کسانی است.

 

J هرزنامه

هرزنامه نفرستید، آن را دست به دست نکنید، یا به آن پاسخ ندهید. اگر از به خطر افتادن رایانه های دیگران به وسیله ویروس ها و سایر مشکلات حرفی به میان نیاوریم، این عمل زمان و فضا را در جعبه نامه های ارسالی به هدر می دهد. واژه «هرزنامه» به پیام های نامربوط و ناخواسته اشاره می کند که معمولاً بدون اجازه به تعداد بسیاز زیادی از ایمیل ها ارسال می شوند که اغلب کالاهای ناپسند می فروشند و زبان یا تصاویر زننده ای در بر دارند.

 

J نامه های طولانی

اگر می خواهید یک ایمیل طولانی بفرستید، واژه «طولانی» را در جایی از عنوان موضوعی نامه الکترونیکی یا در سطر اول پیامتان بگنجانید. (پیام بیش از یکصد سطر، طولانی محسوب می شوند.) فقط کاری کنید که گیرنده بداند انتظار یک نامه طولانی را داشته باشد تا اگر ترجیح می دهد، بتواند خواندن نامه را تا فرصتی مناسب به تأخیر بیندازد.

 

J پاسخ به همه؟

برای آنانی که اسمشان را در فهرست نامه می بینید، نامه نطلبیده نفرستید. فقط به خاطر اینکه اسم شما در میان فهرست طولانی سایر گیرنده ها گنجانده شده است. شما مجاز نیستید با همه آنها نامه نگاری کنید بخصوص اگر آنها چنین انتطاری از شما ندارند. این عمل از نظر خیلی ها، بی ادبی است. پاسخ خود را تنها به فرستنده نامه ارسال کنید.

 

J صندوق پست یا جعبه نامه های وارده؟

ایمیل و اینترنت، ابزار مناسبی برای کلیه مکاتبات ما نیستند. بعضی پیام ها، حتی در دوران تمدن پیشرفته ما، هنوز باید با دست نوشته شوند تا موثرترین احساسات ما را انتقال دهند. نامه ها و یادداشت های شخصی قدرت و منظور خاص خودشان را دارند.

 

J کاملاً در امان باشید

بعضی از مقررات معاشرتی به همه کاربران اینترنت مربوط می شوند چون چنین مقرراتی همه اعضای خانواده ما را از مواجه شدن با مطالب یا تصاویر زیانبخش محافظت می کنند. مثلاً  بچه ها هرگز نباید آدرس یا شماره تلفن خود را بدون اجازه پدر یا مادر پخش کنند. اگر منبع یک نامه پیوست را تأیید نمی کنید یا آن را نمی شناسید، هرگز آن را دانلود نکنید. هرگز با ملاقات کسی با او در اینترنت آشنا شده اید موافقت نکنید.

 

J نمابر

فکس یا نمابر توسط یک دستگاه نمابر انتقال می یابد و فرستنده و گیرنده هر دو باید آن را اطلاعات علنی محسوب کنند. نمابر از طریق خطوط تلفنی به دستگاه نمابر دیگر منتقل می شود که متن را منتشر می کند تا به رویت هر کسی برسد. بنابراین فرستنده باید پیشاپیش تلفن کند تا به گیرنده نمابر مذکور هشدار دهد.

 

J فرستادن یک ایمیل دریافتی برای اشخاص دیگر

هرگاه تصمیم گرفتید که یک ایمیل را عیناً برای شخص یا اشخاص دیگر بفرستید (فوروارد کردن) حتماً تمام آدرس های گنجانده شده در پیام ها، برای گیرندگان قبلی که هنوز در آن ایمیل موجود می باشد، را حذف کنید. برای انجام دادن این کار، باید اول دکمه «فوروارد» را فشار دهید، پیام خود را مرتب و پاک کنید، سپس دکمه «ارسال» را فشار دهید.

 

J نمادهای احساسی

رفتار مناسبی نیست که از نمادهای مبهم به نام نمادهای احساسی، در مکاتبات الکترونیکی جدی استفاده شود. البته اینها در پیام های پیش پا افتاده و مکاتبات غیر رسمی خوب هستند. دانستن تفاوت میان این دو نوع مکاتبات حائز اهمیت است.

 

J رونوشت پنهان

اگر می خواهید یک ایمیل گروهی به یک فهرست مکاتبه ای از افراد ناآشنای مختلف بفرستید، نشانی خودتان را در محل نشانی گیرنده بزنید و برای بقیه از قسمت BCC (رونوشت پنهان) استفاده کنید. به این طریق، آدرس های دوستانتان محفوظ خواهند ماند. وقتی شما رونوشت پنهان می کنید، هر گیرنده پیام شما، فقط اسم شما را خواهد دید.

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">