ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن

وبلاگ نشریه ایمن

ایمن به مسایل شهر ایلام می پردازد با اولویت مسایل بهداشتی و درمانی


اگر از هر مسئول استانی یا کشوری در مورد  پیشینه ی تاریخی استان ایلام سوال شود مسلما  و مفصلا درباره ی این موضوع صحبت خواهند کرد و به توانمندی ها و پتانسل های استان در این زمینه و به ویژه توانایی در جذب گردشگر سخن خواهند گفت. اما داشتن چنین ظرفیت هایی بدون فراهم آمدن بستر و امکانات مناسب برای استفاده از آن، عملا فایده ای برای صنعت گردشگری استان ندارد و فقط می توان عکس ها و اطلاعات بعضا ناقص و غلط در مورد تاریخ و آثار باستانی استان را در سایت های اینترنتی مشاهده کرد. اصلی ترین زیرساخت های  گردشگری را می توان راه و مسیر دسترسی، هتل و محل اقامت دانست. به جز ضعف در این زمینه ها که در استان به وضوح مشهود است، باید به فقدان یک موزه ی آثار باستانی در شهر ایلام نیز اشاره کرد.

اگر شما نیز به استان های گردشگرپذیر کشور و یا احیانا مقاصد گردشگری در خارج از کشور سفر کرده باشید حتما سری هم به موزه ها زده اید و شاهد اهمیتی که مردمان برای تاریخ خود خود قائل می شوند بوده اید. حتما دیده اید که چگونه تاریخ خود را به دیگران معرفی  و البته از آن در آمد نیز کسب می کنند. اما سوال اساسی اینجاست که پیشینه ی تاریخی استان ایلام چرا باید از امکان حضور و معرفی در استان خود محروم بماند؟

در حال حاضر تنها سه موزه در استان ایلام وجود دارد که فقط موزه ی شهرستان دره شهر مربوط به نگهداری آثار باستانی است و دو موزه ی دیگر که در شهرستان ایلام قرار دارند مربوط به مردمشناسی و کشاورزی بوده و عملا ناشناخته و بلا استفاده مانده اند. وجود یک موزه ی آثار باستانی در شهرستان دره شهر بسیار بجا و ارزشمند است اما جای خالی چنین موزه ای نیز به شدت در مرکز استان احساس می شود.

هنگامی که آثار باستانی و دوره های تاریخی استان خود را به دیگران و احیانا گردشگران معرفی می کنیم تنها باید به ذکر توضیحاتی بسنده کنیم و به راستی خودمان هم نمی دانیم آثار باستانی و اشیا کشف شده ی تاریخی از کاوش های استان کجا هستند.

اما موزه به راستی به چه کار می آید؟ موزه ها به عنوان حافظان میراث بشری و انتقال دهندگان آن به نسل های آینده کاربرد های  اقتصادی و فرهنگی متعددی دارند. مهم ترین فایده ی داشتن یک موزه که وظیفه ی ذاتی آن نیز هست حفظ و نگهداری میراث تاریخی و فرهنگی به شیوه ی علمی و روشمند است که با توجه به پیشینه ی تاریخی استان به شدت مورد نیاز است. اما اولین فایده ی اقتصادی موزه  جذب گردشگر و ایجاد در آمد از طریق بلیت فروشی، فروش یادگاری، عکس و سوغاتی و ... است که اگر به آمارهای موزه های بزرگ دنیا و کشور مراجعه کنید با رقم های شگفت آوری مواجه خواهید شد.

با داشتن یک موزه ی باستان شناسی خوب استان ایلام وجهه ی گردشگری بهتری نیز پیدا خواهد کرد و تورگردانان و صاحبان آژانس های گردشگری راحت تر گردشگران را به سوی ایلام خواهند کشید.

فایده ی دیگر اقتصادی تاسیس موزه ایجاد اشتغال از طریق استخدام کارکنان و کارشناسان موزه است که با توجه به وضعیت بیکاری در استان منطقی  به نظر می رسد.

در حوزه ی فرهنگ موزه می تواند بهترین معرف برای تاریخ و پیشینه ی استان به گردشگران باشد. هم چنین مردم استان نیز می توانند راحت تر با توانمندی ها و هویت خود آشنا شوند. می توان با بردن کودکان و دانش آموزان به موزه ها زمینه ی خودآگاهی و رشد هویتی و فرهنگی آنان را به وجود آورد.

می توان با تاسیس موزه زمینه را برای تحقیقات علمی تاریخی و باستان شناسی در ایلام را فراهم آورد و دانشگاه های استان را در چنین فرصت علمی به دست آمده ای شریک کرد و حتی استان را به قطبی علمی و پژوهشی در زمینه ی باستان شناسی تبدیل کرد.

با تاسیس موزه ی باستان شناسی در شهر ایلام می توان با یک تیر چند نشان زد.  می شود هم به توسعه ی اقتصادی و رشد فرهنگی کمک کرد ، هم خود را شناخت و آثار باستانی و میراث فرهنگی خود برای استفاده ی آیندگان به خوبی مطالعه و نگه داری  کرد و در نهایت شاهد رشد و توسعه ی استان در همه ی زمینه ها بود. امید است به آگاهی مسئولان و مطالبه ی مردم چنین خواسته ی بجا و بر حقی هر چه زود تر در استان تاریخی و توانمند ایلام محقق شود.

  • اسماعیل گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">